به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چند ماه قبل بود که بدقولی خودروسازها برای تولید خودرو یورو ۵ و درخواست آنها برای تمدید مهلت زمان اجرای این استاندارد به خبر داغ رسانهها تبدیل شد.
در همان زمان علت اجرا نشدن این طرح را از مسئولان جویا شدیم که سرخط این ماجرا به وزارت نفت متصل شد. از نظر مسئولان حوزه صنعت، تولید خودرو یورو ۵ بدون توزیع سوخت مناسب در میزان آلایندگی کشور تاثیری نخواهد داشت.
مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت چند ماه پیش درباره اجباری شدن استاندارد یورو ۵ در خودروهای تولیدی گفت: دغدغه اصلی امروز ما تأمین سوخت یورو ۵ در سراسر کشور است. تمامی خودروسازان اعلام کردهاند که امکان گذراندن تستهای یورو ۵ را دارند بنابراین مشکلی از نظر تولید موتور یورو ۵ طبق اعلام خودروسازان وجود ندارد.
بیتاثیر بودن تولید خودرو یورو ۵ در کاهش آلایندگی بدون داشتن شبکه سوخترسانی
معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ بدون داشتن شبکه سوخترسانی و با حفظ این استاندارد در میزان آلایندگی خودرو تأثیری نخواهد داشت از طرفی با توجه به میزان حساسیت خودروهای یورو ۵ به سوختهایی با کیفیت پایینتر عملا اجرای این طرح بیاثر خواهد شد.
به گفته، رسیدن به استاندارد یورو ۵ نیازمند همکاری بخشهای مختلف است و صرفا با تولید خودروی با استاندارد یورو ۵ نمیتوان به کاهش آلایندگی کمک کرد. سازمانهای مختلف از جمله شرکت پخش و پالایش نفت باید در اجرای این طرح همکاری کنند.
صادقی نیارکی با اشاره به تأثیر اعمال استاندارد یورو ۵ بر قیمت تمامشده خودروهای تولیدی افزود: صنعت خودروسازی ما به سمت اصلاح موتورهای فعلی و تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ حرکت میکند و به تکالیفی که برعهده این صنعت محول شده عمل خواهد کرد، اما نکته حائز اهمیت آنجاست که با اعمال این تغییرات آیا سوخت مورد نیاز خودروها تأمین خواهد شد یا خیر.
از مدیران و کارشناسان مختلف موضوع کیفیت بنزین را پیگیری کردیم و همه آنها کیفیت پایین بنزین توزیعی را در داخل کشور تایید کردند. سراغ چند تعمیرکار متخصص خودروهای وارداتی رفتیم و آنها هم تاکید داشتند که حتی بنزین سوپر هم کیفیت کافی برای خودروهای دارای استاندارد یورو ۵ را ندارد. پیگیریها را تا جایی ادامه دادیم که این بیکیفیتی برایمان محرز شد اما راهی برای اثبات آن نبود.
تا جایی که در تحقیقات ما مشخص شد فقط آزمایشگاههای سنجش یورو در کشور در اختیار خود وزارت نفت قرار دارد و آزمایشها تحت نظارت سازمان ملی استاندارد انجام میشود پس راهکاری برای انجام آزمایش شخصی در این حوزه نداشتیم. بنابراین تنها یک نهاد برای پاسخگویی در این حوزه باقی میماند. سازمان استاندارد هر سال جزئیاتی از کیفیت بنزین تولیدی کشور را ارائه میکند، اگرچه این سازمان هم همواره کیفیت بنزین توزیعشده را در داخل تایید کرده و هیچ زمانی هم هیچ توضیحی درباره نحوه و جزئیات محاسبه این مقادیر به ما ارائه نکرده است.
از اعلام گزارش کیفیت بنزین از سوی سازمان استاندارد خبری نیست
وقتی موضوع کیفیتسنجی امسال را از رئیس سازمان ملی استاندارد جویا شدیم، نیره پیروزبخت با اشاره به رعایت استاندارد گازوئیل و بنزین در کشور توضیح داد: سال گذشته هم چندین بار این موضوع اعلام شد و مطابق هر سال، اواخر فصل بهار گزارش بنزین را تحویل مردم خواهیم داد.
حالا چند ماه از تاریخ اعلامی رئیس سازمان استاندارد گذشته و هنوز خبری از اعلام کیفیت بنزین نیست. اگرچه این اولین باری نیست که سازمان استاندارد با تاخیر طولانیمدت عمل کرده است، اما موضوع بنزین در این بین از جایگاه ویژهتری برخوردار است پس به توجه بیشتر نیاز دارد.
با این شرایط تنها یک راه برای بررسی این موضوع باقی مانده بود؛ استفاده از آزمایشگاه آلایندگیسنجی و مقایسه نتیجه بنزینهای آزمایشگاهی و توزیعی در سطح شهر. تنها مرکز آن آزمایشگاه isqi است؛ برای تهیه این گزارش با مسئولان آزمایشگاه صحبت کردیم، مشخص شد بنزین توزیعی در کشور، کیفیت لازم را برای انجام آزمایشهای آلایندگیسنجی ندارد و از نمونههای خاص ارائهشده توسط وزارت نفت یا نمونههای وارداتی برای انجام این کار استفاده میکنند.
یک مقایسه ساده از نتایح عملکرد خودروهای تولید داخل در استفاده از بنزینهای آزمایشگاهی و بنزین توزیعی در جایگاههای سوخت میتوانست میزان کیفیت بنزینهای توزیعی را مشخص کند. مسئولان آزمایشگاه هم با انجام این آزمایش موافق بودند، اما برای ورود به این آزمایشگاه به مجوز سازمان محیط زیست احتیاج داشتیم.
عدم همکاری سازمان محیط زیست برای بررسی کیفیت بنزین
بنا بود پس از پیگیری موضوع و انجام هماهنگی، تاریخ استفاده از این آزمایشگاه را به ما اعلام کنند. حالا حدود یک ماه از آغاز پیگیری این موضوع گذشته است و مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست که در ابتدای کار ابراز میکردند مشکلی برای بازدید از این مجموعه وجود ندارد و هماهنگیهای لازم برای انجام این آزمایشها را انجام خواهند داد، یکباره به طرز عجیبی خود را کنار کشیدند. سازمانی که بیش از یک ماه ما را برای انجام هماهنگی منتظر نگه داشته بود ادعا کرد که در تصمیمگیری در این آزمایشگاه نقشی ندارد.
در این نامه آمده است: با سلام و احترام؛
بازگشت به نامه شماره ۲۵۵س /۱۵۱۵ مورخ ۰۳ / ۲۴ در خصوص هماهنگی برای تهیه گزارش از تأثیر کیفیت سوخت بر آلایندگی خودروهای بنزینی در آزمایشگاه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به اطلاع میرساند با توجه به اینکه موضوع کیفیت سوخت و تأثیر آن بر عملکرد خودروها به ترتیب در شرح وظایف و اختیارات وزارتخانههای نفت و صنعت، معدن و تجارت قرار دارد، خواهشمند است هماهنگیهای لازم با وزارتخانههای مذکور انجام شود. ضمنا شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران یک مجموعه خصوصی است و هماهنگی برای انجام آزمون در مرکز مذکور نیز لازم است با همان مجموعه صورت پذیرد.
نکته جالب توجه آنجاست که بعد از مدتها پیگیری، وعده و وعید و ارسال چند نامه به درخواست مسئولان سازمان محیط زیست، آنها ادعا کردند که مسئولیت انجام هماهنگی برای آزمایشگاه با آنها نیست. پیش از آنکه اسمی از کیفیت بنزین در میان باشد، فرایند هماهنگی در حال انجام بود اما بعد از آنکه پای کیفیت بنزین به میان آمد هر آنچه نوشته بودیم پنبه شد.
این دقیقا برخلاف صحبتهای مدیران این شرکت است؛ مدتی قبل سعید تاجیک قائممقام مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در این خصوص گفته بود: این تستها به نمایندگی از سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان ملی استاندارد انجام میشود. متولی آزمایشهایی که به حوزه آلایندی مربوط میشود، سازمان محیط زیست است که تست به نمایندگی از آنها انجام شده و نتایج این آزمایشها برای آنها ارسال میشود تا برای تولید و توقف تولید خودروهای مختلف تصمیمگیری شود.
او افزود: بخشی از تستهای مربوط به مصرف سوخت هم برای سازمان ملی استاندارد انجام شده و نتایج آن برای ارزیابی این موضوع ارسال میشود.
همه درها به روی بررسی کیفیت بنزین بسته است
این به معنای آن است که نه سازمان حفاظت از محیط زیست و نه سازمان ملی استاندارد علاقه چندانی به انتشار اسناد مربوط به کیفیت بنزین ندارند. از نظر بسیاری از کارشناسان، بنزین تولیدی کیفیت لازم را ندارد و راهکاری برای بررسی درست و غلط بودن این موضوع در دسترس نیست. سازمانهای دخیل در این موضوع برای بررسی این موضوع همکاری نداشتند، خودروسازها هم نگران مشکلات و دردسرهای احتمالی بودند پس اجازه ورود به آزمایشگاه را به ما ندادند و حالا راهکاری برای ارزیابی این موضوع باقی نمانده است.
به نظر میرسد مسئولان وزارت نفت تمام درها را برای بررسی کیفیت بنزین بستند و راهی برای بررسی این موضوع باقی نمانده است، اما این حجم از محافظهکاری و تلاش برای جلوگیری از انتشار اطلاعات درباره کیفیت بنزین میتواند مهر تاییدی بر فرضیه ما باشد. بنزین تولیدی کشور کیفیت لازم را ندارد و همین بنزین بیکیفیت و آلودگی هوا هر سال مرگ هزاران نفر را به همراه دارد.