به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی امام درباره پیشنهاد شهرداری تهران و مترو تهران برای راهاندازی یک شرکت جدید به نام متران (METRAN) گفت: سال گذشته تفاهمنامهای میان شرکت مترو و معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی منعقد شد که بر اساس آن میبایست یک رام قطار با عمق داخلیسازی ۷۵ درصد در مدت ۱۸ ماه ساخته شود.
وی با بیان اینکه ساخت این رام قطار بر اساس ماده ۵۴ قانون ششم توسعه بود، گفت: ساخت یک رام قطار ملی به عنوان هدف اولیه انتخاب شد و میبایست با اتکا به توان و دانش داخلی نسبت به تولید انبوه قطار ملی اقدام کرد که از همان ابتدا نیز معاونت علمی ریاست جمهوری اعلام کرده بود که این یک رام قطار یک سکوی پرش برای تولید انبوه قطارهای بعدی خواهد بود که میتواند نیازهای مترو همه کلانشهرها را برطرف کند.
امام با تاکید بر اینکه حالا ۱۴ ماه از زمان انعقاد تفاهمنامه با معاونت علمی برای ساخت قطار ملی گذشته و بخشی از ظرفیتها و توانایی شرکتهای داخلی شناسایی شده است، گفت: قطعا اگر تولید انبوه قطار ملی آغاز شود روند انعقاد قرارداد با شرکتهای داخلی افزایش پیدا میکند که بر همین اساس نیازمند یک سازوکاری برای هماهنگی بیشتر هستیم.
مدیرعامل شرکت مترو تهران افزود: بر همین اساس، شهرداری تهران لایحه ایجاد شرکت متران را به شورای شهر تقدیم کرد که یک فوریت آن نیز به تصویب رسیده و ساختار این شرکت در کمیسیونهای تخصصی در حال بررسی است.
وی با بیان اینکه متران در خانواده شرکت مترو تشکیل خواهد شد، اضافه کرد: همان طور که میدانید در حال حاضر چهار شرکت واگنسازی در کشور فعال است که شرکت متران به عنوان پیمانکار عمومی برای ساخت واگن ملی، نسبت به شناسایی ظرفیتهای عمومی و مهندسی این شرکتها اقدام میکند.
به گفته وی، متران یک شرکت هماهنگکننده خواهد بود که ابزار ساخت واگن ندارد اما هماهنگکننده خواهد بود. به عنوان مثال ما قرارداد ساخت تعداد زیادی واگن را با متران امضا کردیم، حالا مسئولان متران با چهار کارخانه واگنسازی مکاتبه کرده و بر اساس تواناییها، با آنها تقسیم کار میکند تا در نهایت این واگن ساخته شود.
امام با بیان اینکه قرار نیست شرکت واگنسازی جدیدی افتتاح شود، گفت: این شرکت در زیرمجموعه هلدینگ مترو تشکیل خواهد شد اما از سهامداری سایر کلانشهرها در متران نیز استقبال میکنیم.