محمد ظرافتی کیا در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین با اعلام این خبر گفت: مسیل ابوذر یکی از رودخانههایی است که از شمال تا جنوب تهران جریان دارد و از مناطق ۱، ۴، ۸، ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۲۰ میگذرد و در دشت ورامین ادامه پیدا میکند. میزان بسیار زیادی از آبهای سطحی از طریق این مسیل به خارج تهران هدایت میشود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۱۴ تهران افزود: در محدوده منطقه ۱۴ شهرداری تهران، ۱۵ نقطه نیازمند ترمیم در مسیر این کانال شناسایی کردهایم که شش نقطه دارای وضعیت بحرانی هستند و لازم است در اسرع وقت ترمیم شوند.
وی گفت: نقاط بحرانی مسیل ابوذر در منطقه ۱۴ تهران شامل شمال اتوبان محلاتی، شمال و جنوب زمرم، شمال خیابان شهید دهقی، دو نقطه از محل اتصال دو رودخانه سرخه حصار و جاجرود و دو نقطه بحرانی در پایینتر از خیابان کیهان هستند که هر چه سریعتر و قبل از آغاز فصل بارندگی باید ترمیم شوند. نقطه بحرانی در جنوب اتوبان محلاتی و در مقطع فوقانی خط ۷ مترو که عمق زیادی در کانال دیده شده بود و ممکن بود برای مترو مشکلساز و باعث آبگرفتگی مترو شود نیز سال گذشته ترمیم شد.
ظرافتی کیا خاطرنشان کرد: در نقاط بحرانی مسیل ابوذر، فرسایشی که در عمق کانال ایجاد شده، خیلی عمیق است و احتمال دارد فرسایش به سمت دیوارهها و زیر خیابانها رفته باشد. بنابراین سریعتر باید حفرههای ایجاد شده، پر شوند تا آب باعث فرسایش زمین و فرو ریختن خیابان نشود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۱۴ تهران افزود: در این راستا تفاهمنامهای برای ترمیم ۶ نقطه بحرانی مسیل ابوذر در منطقه ۱۴ تهران با شرکت خاکریزآب منعقد شده است. از هفته گذشته نقاط آببند ایجاد و مسیر رودخانه به تونل کمکی ابوذر منحرف شده است. در حال حاضر عوامل در حال پاک کردن حفرهها هستند و تخریب قسمتهای معیوب و ترمیم عمقهایی که در بستر ایجاد شده، در حال انجام است.
وی با بیان اینکه عملیات ترمیم بستر مسیل ابوذر در محدوده منطقه ۱۴ آغاز شده و تا اواسط مهر ماه یعنی قبل از آغاز بارندگیها تمام میشود، تاکید کرد: با توجه به اینکه بستر کانال خشک شده است و آب در آن جریان ندارد، ممکن است مشکلاتی در نقاط دیگر هم شناسایی شود که در برنامه ترمیم قرار گیرند.