دالان عشق شامل تجهیزات خودکار و درهای هیدرولیک در محوطه ویژه برای جذب و ملاقات یوزپلنگ‌های ایرانی نر و ماده در منطقه حفاظت‌شده توران شهرستان شاهرود با هدف کمک به زادآوری جانوران نصب شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در گفتگو با ایرنا گفت: درهای هیدرولیک خودکار برای جذب یوزهای نر و به اسارت درآوردن آن‌ها برای ملاقات با یوزپلنگ ماده «ایران» که به آن حوالی نزدیک می‌شود نصب شده و در حال بهره‌برداری است.

امیر عبدوس اضافه کرد: انتقال یوزپلنگ ماده با نام ایران به زادگاهش در پارک ملی توران در استان سمنان شرایط اولیه برای زادآوری این گونه ارزشمند در خطر انقراض را فراهم کرد. حال عمومی سه یوزپلنگ آسیایی انتقال یافته به پارک ملی توران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود خوب است و شرایط برای زادآوری این گونه‌های ارزشمند فراهم است.

عبدوس ادامه داد: امسال برای تکمیل سایت ۷۰۰ هکتاری برای حفظ و نگهداری یوزپلنگ در شرایط نیمه اسارت برنامه‌ریزی شده است و به محض اختصاص اعتبار ۹۹ از سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تحقق برنامه‌ریزی‌ها دنبال می‌شود. اگر طرح انتقال و نگهداری یوزپلنگ ایران در سایت ۷۰۰ هکتاری منجر به تولد توله شود، سایت این امکان را دارد تا توله در شرایط نیمه‌اسارت برای شکار و زندگی پرورش بدهد.

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود قرار دارد.