تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۶

ترجمه - نیلوفر قدیری: بعد از چندین دهه بحث درباره انرژی هسته‌ای، نوعی اجماع جهانی در حال شکل‌گرفتن درباره این موضوع است؛ این اجماع بر سر بازگشت انرژی هسته‌ای در جهان است.

عبارتی که این‌ روزها خیلی درباره انرژی هسته‌ای شنیده می‌شود رنسانس هسته‌ای است. بسته به اینکه شنونده حرف‌های چه کسی باشید، می‌شنوید که این رنسانس شروع شده، نزدیک است یا چند سال دیگر شروع می‌شود.

این پیش‌بینی‌ها بسیار آشناست. 20 سال پیش یک روزنامه آمریکایی تیتر زده‌بود که آمریکا آماده احیای هسته‌ای است. یک کارشناس صنعتی در آن روزنامه نوشته‌بود که اکنون زمان آن رسیده که انرژی هسته‌ای بار دیگر احیا شود. طی این سال ها هم ارزیابی‌های مشابهی در این‌باره انجام شده است.

اکنون اما رشته تحولاتی به وقوع پیوسته که نشان می‌دهد در عصر نگرانی از خسارات ناشی از صدمات محیط زیستی دیگر انرژی‌ها، این بار رنسانس هسته‌ای واقعیت دارد، اما در این شرایط نظرسنجی ها نشان می‌‌دهد که نگرانی از ایمنی نیروگاه های هسته‌ای کاهش یافته‌است. در آمریکا، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری امسال، همگی از انرژی هسته‌ای استقبال کرده‌اند، اما نامزدهای دمکرات با شیوه نگهداری از پس‌ماندهای هسته‌ای توسط دولت بوش در صحرای نوادا مخالفت کرده‌اند.

به استثنای فاجعه چرنوبیل، انرژی هسته‌ای در اروپا معمولا با ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آمریکا هم در این مورد مانور زیادی می‌دهد و تاکید دارد که بیشترین محافظت ایمنی را انجام می‌دهد. اکنون حتی سرسخت‌ترین مخالفان انرژی هسته‌ای در دنیا از ابزار ایمنی برای مخالفت با انرژی هسته‌ای استفاده نمی‌کنند.

 اکنون چگونگی جلوگیری از دسترسی تروریست‌ها به نیروگاه های هسته‌ای موضوع بحث مخالفان این انرژی در دنیاست. بعضی مخالفان هم می‌گویند که هزینه سنگین ساخت نیروگاه هسته‌ای و زمان طولانی که این کار نیاز دارد، رنسانس هسته‌ای را غیرممکن می‌کند.

انرژی هسته‌ای در عین وسوسه‌انگیز بودن دردسرهای زیادی دارد که مشکلات اقتصادی و هزینه سنگین راه‌اندازی در کنار جنجال‌های سیاسی از جمله این مشکلات است. به دلیل همین مشکلات، بخش خصوصی معمولا به ندرت در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کند. از سوی دیگر انرژی‌های دیگر مانند باد، خورشید و منابع دیگر سوخت نمی‌تواند در سال های آینده نیاز رو‌به‌رشد انسان به انرژی را پاسخ دهد.

با این حال مسیر احیای انرژی هسته‌ای در دنیا مسیری طولانی است و به این زودی جواب نمی‌دهد. مثلا در آمریکا بررسی درخواست مجوز ساخت نیروگاه هسته‌ای بین 3 تا 4 سال طول می‌کشد. ساخت این نیروگاه هم 4‌سال دیگر به طول می‌انجامد.
به این ترتیب تنها در آمریکا پیش بینی می‌شود که تا سال 2016 تنها 5 تا 8 نیروگاه هسته‌ای جدید ساخته شود.

رویترز- 4 ژوئن 2008