به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، آیتالله سید احمد علمالهدی در بیست و هفتمین هفته برگزار نشدن نماز جمعه در مشهد مقدس، نکاتی را در مورد تز تبدیل تهدید به فرصت در مکتب اهلبیت (علیهالسلام)، نقش اسرای کربلا در انقلاب عاشورا، عزاداریهای محرم امسال و انتقاد از شیوه بازگشایی مدارس در ایام کرونا در قالب «خطبه مجازی» جمعه ۱۴ شهریورماه در حرم امام رضا (علیهالسلام) ایراد کردند.
آیت الله علم الهدی در بخشی از این خطبه مجازی اظهار کرد: بردن تبلت و وسیله رسانهای و لپ تاپ در یک روستای دوردست کشور و در اختیار بچه روستایی گذاشتن، یک بُعدش استفاده در آموزش و پرورش است، به همینجا تمام نمیشود، وارد شبکههای اجتماعی و برنامههای مضری میشود که متأسفانه در جامعه ما فضای مجازی مدیریت شده نیست، مدیریت نمیکنند و آنان که باید مدیریت کنند، انگیزه مدیریت ندارند.
در چنین وضعیتی که فضای مجازی مدیریت نمیشود، {وجود} اسباب و ابزار ورود به فضای مجازی حتی در اقصی نقاط کشور که با فرهنگهای بومی دینی انس گرفتهاند، به ضرر اسلام، انقلاب و نظام هست. مقام معظم رهبری راهبرد قابلتوجهی فرمودند، فرمودند «رسانه ملی بیاید ابزار آموزش سراسری را فراهم کند»، رهبری مطلب را به رسانه ملی واگذار کردند اما متأسفانه رسانه ملی امروز نسبت به تمام کشور فراگیر نیست.
در همین استان ما بسیاری از نقاط روستایی، دسترسی به رسانه ملی ندارند، آنتن دهی تلویزیون در آنجا ممکن نیست، در بیشتر روستاهای شمال استان این مشکل راداریم، علیرغم اینکه طرح و برنامهاش بهوسیله صداوسیما آماده است که امکانات تکنولوژی توسعه آنتن دهی صداوسیما را در این نقاط فراهم کنند، اما به خاطر اینکه بودجه صداوسیما کاملاً تخصیص داده نشده و بودجه در دست صداوسیما نیست، تهیه این ابزار برای صداوسیما ممکن نیست.
بهجای اینکه تبلت و لپتاپ وارد کنیم و واردات کالای خارجی و بیگانه را در کشور توسعه دهیم و ابزار فساد را توسعه دهیم، بودجهای در اختیار صداوسیما قرار دهید که در اسرع اوقات مسئله آنتن دهی را به تمام نقاط کشور و روستاها بیشتر کنند و در برنامههای آموزشی کامل عیاری که در صداوسیما اجرا میشود، فراگیری آموزشوپرورش در کشور تحقق پیدا کند نه اینکه بیاییم وسایل تکنیکی تهیه کنیم آنهم باقیمتهای گران، با واردات و مسئله ارز سنگین، به دستان بچه روستایی تبلتی بدهیم که یک بخش این تبلت درس آموزشوپرورش است، ۱۰ برابر آنی که در این تبلت درس آموزشوپرورش دیدهاند، به شبکههای اجتماعی، مراکز فساد و رسانههای خارجی نفوذ کنند و تمام بدآموزیهایی که این جوان و نوجوان ما را از باور اسلام و دین جدا میکند، در اختیار او بگذاریم.
تهدید کرونا تنها به یک بیماری جسمی تمام نمیشود، این تهدید به صدها فساد و ضرر اجتماعی ازنظر زندگی فرهنگی ما مبدل خواهد شد درحالیکه باید تهدید را مبدل به فرصت کنیم، تز اهلبیت (علیهالسلام) در همه حرکتهای اجتماعی و سیاسیشان این بود که تهدید را مبدل به فرصت میکردند.
مسؤولین عزیز ما، هم مسؤولین استان ما و هم مسؤولین دولتی بیایند یک مقدار امکانات صداوسیما را توسعه بدهند که در این مکانهایی که آنتن دهی ندارد و آنتن صداوسیما نمیتواند آنجا را زیرپوشش قرار بدهد، تقویت بشوند، تکنولوژی کامل بشود، امکانات دسترسی اینها به همه برنامههای صداوسیما و شبکههای آموزشی زیاد شود و با این کیفیت، مسئله تحصیل، یک فراگیری کاملی در همه ابعاد ملت و مردم پیدا کند نه با واردکردن ابزار فضای مجازی آنهم فضایی که نه مدیریت میشود و نه مدیران انگیزه مدیریت دارند و اینطور لاابالی گرانه و بی بندوبارانه فضای مجازی در کشور بر همه شئون فرهنگی ما متأسفانه حاکم شده، این ضرر و زیان براندازنده فرهنگ دینی را ببریم در اقصی نقاط کشور، در دسترس یک روستایی که با آن فرهنگ بومی دینی محلیاش انس گرفته، قرار دهیم و نظام فرهنگی خودمان را براندازی کنیم.
امکانات را برای توسعه رسانه ملی بسیج کنید این مصیبت کویید-۱۹، بهجای یک، مبدل به ۱۰۰ خواهد شد، نهتنها تهدید را مبدل به فرصت نکردیم بلکه ضرر و زیانش را نسبت به خودمان چند برابر قراردادیم، انشاءالله امیدواریم عزیزان مسؤول ما این واقعیت را درک کنند و همه امکانات را در قسمت توسعه رسانه ملی بسیج کنند و امکانات تکنیکی بهرهبرداری از برنامههای مختلف مخصوصاً برنامههای آموزشی رسانه ملی را در دسترس عموم مردم در اقصی نقاط کشور قرار بدهند و انشاءالله این مشکل بدون ضرر و بدون زیان حل شود، این هم تبدیل تهدید به فرصت است؛ تهدیدی که میآمد زندگی ما را به هم بزند، اصل تحصیل و آموزش و فرهنگ ما را ویران کند، تبدیل شود به اینکه مردمی که تا به امروز محروم بودهاند از همه برکات رسانه ملی و سازندگیهای فرهنگی صداوسیما، به سایر برنامههای فرهنگساز رسانه ملی نیز دست پیدا کنند و این قضیه برکتی شود برای توسعه فرهنگ و آموزش دینی.