تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸

شینا انصاری فعال محیط زیست در سال ۱۳۵۲ در شهر تهران به دنیا آمد.

این فعال و مسئول محیط زیستی، در خانواده‌ای فرهنگی متولد شده و دوران کودکی و نوجوانی خود را در شهر مادری‌اش، آمل سپری کرده است. مادر وی دبیر شیمی و پدرش دبیر زبان انگلیسی دبیرستان‌های آمل بوده‌اند.

شینا انصاری از جمله مدیران حوزه محیط زیست است که در زمینه تحصیلات آکادمیک، از حوزه کشاورزی وارد محیط زیست شده است. وی مقطع کارشناسی را در رشته مهندسی کشاورزی گیاهپزشکی در سال ۱۳۷۵ در دانشگاه بوعلی سینا همدان به پایان رسانده و در سال ۱۳۷۸ مدرک کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی کشاورزی گرایش بیماری‌شناسی گیاهی از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرد. وی در رشته مدیریت محیط زیست موفق به اخذ مدرک دکتری از واحد علوم و تحقیقات تهران شده است.

رساله دکترای وی با عنوان «تدوین راهبردهای زیست محیطی مدیریت سموم ارگانوفسفره روی برنج در استان مازندران» انجام شده است. انصاری در آزمون استخدامی سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۷۹ پذیرفته شد و به عنوان کارشناس محیط زیست به استخدام این سازمان درآمد.

شینا انصاری در اسفند ماه سال ۱۳۸۱ به عنوان سرپرست اداره تازه تاسیس محیط زیست شهرستان ری منصوب شد و در سال ۱۳۸۴ در مسئولیت سرپرست اداره محیط زیست تهران و سپس معاون اداره کل محیط زیست استان تهران قرار گرفت. وی در سال ۱۳۸۹ به سمت معاونت فنی اداره کل محیط زیست استان البرز و در سال ۱۳۹۲ به عنوان مدیرکل دفتر پایش فراگیر آلودگی سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد.

ایجاد سامانه پایش کیفی هوای کشور، بسط و گسترش پایش آلاینده‌های محیط زیست، ارتقای وضعیت آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست، بهبود عملکرد خوداظهاری صنایع و تدوین چندین استاندارد شاخص محیط زیست و مشارکت در تهیه قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های اجرایی آن، قانون حفاظت از خاک و ... از اهم فعالیت‌های انصاری در طول دوره شش ساله مسئولیت مدیرکلی دفتر پایش فراگیر بوده است.

انصاری دو دوره تخصصی آلودگی هوا و پایش گازهای گلخانه‌ای را در کشور ژاپن در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۶ گذارنده است. دوره‌های تغییر اقلیم و ساختمان‌های سبز (سنگاپور)، محیط زیست دریایی منطقه راپمی (امارات)، حفاظت از لایه ازن (ژاپن) و همچنین فناوری‌های سبز (اطریش) از جمله دوره‌های آموزشی ضمن خدمت وی است.

وی چندین کتاب در زمینه محیط زیست به رشته تحریر درآورده است و همچنین مقالات تخصصی در مجلات علمی و یادداشت‌های متعددی درباره مسائل و معضلات محیط زیستی کشور در روزنامه‌ها از وی منتشر شده است.

شینا انصاری از سوی پیروز حناچی شهردار تهران، در مرداد ماه ۱۳۹۸ به عنوان مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران منصوب شد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها