همشهری آنلاین_ ثریا روزبهانی: اکنون با واکنش شدید و ابراز نگرانی والدین دانشآموزان و حتی مربیان همراه شده است. خانوادههای دانشآموزان میترسند اگر مدارس دایر شود، چطور بدون نگرانی فرزندشان را با توجه به شیوع ویروس کرونا و مهار نشدن آن در مدت ۷ ماه گذشته و قرمز بودن مناطق مختلف شهر تهران از جمله پهنه غرب پایتخت راهی کلاس درس کنند. کلاسی که به جای آموزش و ارتقای آموزههای علمی این روزها میتواند به مکانی برای انتقال این ویروس تبدیل شود.
سال تحصیلی گذشته براساس تصمیمات وزارت بهداشت، ضدعفونی و گندزدایی مدارس در دستور کار قرار گرفت و حتی در خیلی از محلههای مناطق غربی تهران این کار به همت نیروهای جهادی و مردمی انجام شد اما با حضور دانشآموزان در مدارس این سؤال مطرح میشود که چگونه هر روز مدارس ضدعفونی میشوند؟ به هر حال خیلی از مدیران آموزشی به خوبی میدانند برخی از مدارس بهویژه مدارسی که در محلههای محروم شهر قرار دارند از سرویسهای بهداشتی خوبی برخوردار نیستند و در طول سال حتی در برخی مدارس مایع دستشویی برای شستوشوی دست دانشآموزان وجود نداشت.
- ضدعفونی شده اما کافی نیست
به گفته یکی از اولیای دانشآموزان مدیر یکی از دبستانها پرجمعیت در محدوده غرب تهران از نماینده والدین مدرسه خواسته است تا برای نظافت و گندزدایی با همراه داشتن مواد ضدعفونیکننده در روز و ساعت معینی در مدرسه حضور داشته باشند یا در مجاورت این مدرسه، مرکز آموزشی دیگری قرار دارد که فقط با اسپریهای شیشه شور یا دستمال وایتکسی میز و نیمکتها ضدعفونی شدهاند. این اقدام از نظر متخصصان بیمارهای عفونی مؤثر است، اما کافی نیست. چون به گفته «امیرترهان» متخصص بیماریهای تنفسی کودکان، دانشآموزان مانند بزرگسالان نمیتوانند اقدامات خودمراقبتی را انجام دهند. او میگوید: «دستهای آلوده به این ویروس، دلیل اصلی ابتلا به این بیماری است که در تماس با چشم، بینی و دهان، وارد بدن میشود. دانشآموزان معمولاً از وسایل و نوشتافزار همدیگر استفاده کرده یا با درست مهار نکردن عطسهشان، ویروس را پراکنده میکنند. به همین دلایل ممکن است این مکانها آلوده باشند و این موضوع احتمال ابتلای آنها را به این بیماری تقویت میکند.»
- اول سلامتی بعد درس
«مریم بهرامی» والدین یکی از دانشآموزان میگوید: «با خانوادههای همکلاسی پسرم تصمیم گرفتهایم اگر مدرسهها باز شوند، برای حفظ سلامتی فرزندانمان، آنها را به مدرسه نفرستیم. هرچند که میدانیم به درسشان لطمه زده میشود، اما در امان ماندن و مبتلا نشدن به بیماری برایمان مهمتر است. آنها میتوانند با استفاده از فضای مجازی و آنلاین به دانشآموزان آموزش بدهند یا برای عقب نماندنشان، تمرینات و نکات آموزشی را از این طریق به آنها یادآوری کنند. دیر یا زود این بیماری تمام میشود، ولی به خطر انداختن سلامت فرزندانمان به خاطر درس خواندن که میتواند با تأخیر هم انجام شود، اقدام عاقلانهای نیست. به همین خاطر آنها را به مدرسه نمیفرستیم.» «هرچقدر هم که فرزند من در مدرسه نکات بهداشتی را رعایت کند، ممکن است یکی از دانشآموزان مبتلا شده و این بیماری واگیردار به او هم سرایت کند.»
- رعایت پروتکلهای بهداشتی
براین اساس مدیران موظفند در تنظیم قرارداد، سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان و نوآموزان پیشبینیهای لازم در خصوص آثار ناشی از تغییر احتمالی وضعیت سفید، زرد و قرمز در ضمن سال تحصیلی مورد توجه قرار دهند. براساس این شیوهنامه در وضعیت زرد و در صورت ضرورت تقسیم دانشآموزان و نوآموزان یک کلاس به دو گروه برای رعایت فاصلهگذاری الزامی است. مدیر مدرسه موظف است دانشآموزان و نوآموزان هر کلاس را با توجه به مساحت کلاس و تعداد دانشآموز و نوآموز به گونهای توزیع کند که حفظ حداقل فاصله مورد انتظار مطابق پروتکلهای بهداشتی امکانپذیر باشد.
- زرد یا قرمز
به گفته وزیر آموزش و پرورش ممکن است در وضعیت زرد، مدارس با حضور تمام یا بخشی از دانشآموزان و نوآموزان دایر باشند در این صورت لازم است مدیران مدارس از سامانه شاد برای انجام فعالیتها و تکالیف درسی نوآموزان یا دانشآموزان با نظارت و هدایت والدین و ارائه بازخورد توسط معلمان آنها استفاده شود و در زنگ تفریح در شرایط آموزشهای حضوری تراکم دانشآموزان و نوآموزان را در رفتوآمد در حیاط مدرسه کاهش دهند. همچنین در وضعیت قرمز فعالیتهای آموزشی و تربیتی بهصورت مجازی در سامانه شاد یا با استفاده از سایر روشها متناسب در تمامروزهای هفته انجام میشود در این وضعیت حضور و غیاب دانشآموزان و نوآموزان، ارائه درس جدید، ارزشیابی، تعیین تکالیف و سایر فعالیتهای مرتبط با فرایند آموزش و یادگیری در سامانه شاد استمرار مییابد. با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، فعالیت رسمی مدارس در سال تحصیلی جدید بهصورت حضوری و غیرحضوری و با رعایت شرایط و ضوابط اعلامشده، از شنبه ۱۵ شهریورآغاز شده است.»
- بخشنامههای بازگشایی مدارس
اواخر ماه گذشته مرداد بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰ـ ۱۳۹۹ از سوی آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ شد. «حسن حاجیمیرزایی» وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس در مناطق شهر تهران میگوید: «بر اساس بندهایی از این شیوهنامه، حضور مداوم و فعال مدیر و تمام همکاران در شبکه آموزش دانشآموزی شاد بهعنوان بخشی از محیط کار، شناسایی، ثبتنام، آموزش و نگهداشت تمام دانشآموزان مدرسه و عضویت آنها در شاد، اصلاح اطلاعات و مشخصات همکاران و دانشآموزان مدرسه در ستاد برای تشکیل کلاسها در بستر شاد، تعیین روش دسترسی دانشآموزان به هریک از روشهای آموزشی متناسب با شرایط و اقتضائات هرکدام از آنها، پایش مستمر کیفیت ارتباط و تعامل دانشآموزان با معلمان و دبیران و کنترل مستمر و مداوم جریان آموزش تکتک دانشآموزان با روشهای ذکر شده در وضعیتهای سهگانه، تعامل و ارتباط بین خانوادهها و دانشآموزان با استفاده از فرصتهای مختلف حضوری، غیرحضوری و مجازی، ضدعفونی مستمر کلاسها، سرویسهای بهداشتی و محیط مدارس با مشارکت اولیا و نهادهای مسئول، نظارت بر وضعیت بهداشتی سرویسهای ایاب و ذهاب دانشآموزی و توجیه والدین، تعامل مستمر با راهبران آموزشی، کارشناسان معین و مسئولان ادارهها آموزشوپرورش وحضور مستمر مدیر و کارکنان اجرایی مدرسه در محل کار بهعنوان شرح وظایف مدارس در سال تحصیلی جدید در نظر گرفته شده است.