استان اصفهان ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های این صنعت از جمله ساخت هتل برای توسعه مناسبات ایران و سوئیس دارد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، استاندار اصفهان در دیدار با وزیر امور خارجه سوییس در اصفهان گفت: ایران و سوییس در عین روابط دوستانه و احترام متقابل از ظرفیت‌های قابل توجهی برای توسعه مناسبات در حوزه‌های مختلف برخودارند.

عباس رضایی افزود: نقشه راه این ارتباطات در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوییس رقم خورد و با امضای ۲ رئیس جمهوری این کشورها از منظر مناسبات دوستانه در شرایط خوبی قرار دارند.

وی تصریح کرد: اصفهان علاوه بر جذابیت‌های تاریخی و گردشگری، در ابعاد فرهنگی، دانشگاهی و علمی شرایط خاص خود را دارد.

استاندار ادامه داد: استان اصفهان توانمندی‌های بسیار خوبی در حوزه صنعتی، مبتنی بر شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک دانش بنیان دارد و می‌تواند در مسیر توسعه بین ۲ کشور نقش مفیدی داشته باشد.

رضایی بیان کرد: این استان طرفیت‌های خوبی برای سرمایه گذاری در بخش‌های حمل و نقل، کشاورزی، دارویی، پتروشیمی، نفت و گاز و سایر بخش‌ها داراست و از سوی دیگر بازار ۸۵ میلیونی ایران فرصت خوبی برای شرکت‌های سوییسی است.

وی اضافه کرد: سوییس دارای مزیت‌های بسیار عالی در راستای توسعه علم و فناوری است و ایران در سال‌های پس از انقلاب در این زمینه گام‌های موثری برداشته است که این مساله می‌تواند در نقش موثری در توسعه پارک‌های علم و فناوری و مراکز فناوری و رشد در ۲ کشور داشته باشد.

استاندار اصفهان با اشاره به جاذبه‌های تاریخی و گردشگری اصفهان افزود: تعیین روزی به عنوان روز اصفهان و سوییس می‌تواند  زمینه معرفی ظرفیت‌های گردشگری در هر ۲ کشور  را فراهم کند.

 ایگنازیو کاسیس،  وزیر امورخارجه سوییس در سفر به اصفهان بر توسعه روابط عالی ایران و سوییس درحوزه‌های علمی و گردشگری تاکید کرد، این راهبرد برای هر ۲ کشور به ویژه برای جمهوری اسلامی که با تحریم‌ها مواجه بوده فرصتی است تا با ترسیم چشم ‌اندازهای روشن گام‌های اساسی را در تقویت روابط خارجی حتی با کشورهای دیگر بردارد.

ایگنازیو کاسیس،  وزیر امور خارجه سوییس روز شنبه ۱۵ شهریور وارد اصفهان شد و پس از بازدید از آثار تاریخی و میراث فرهنگی شهر با جمعی از مسوولان و استادان دانشگاه این استان دیدار کرد.

برنامه دیدارهای وزیر خارجه سوییس با رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مقامات عالیرتبه کشورمان نیز در روزهای یکشنبه و دوشنبه انجام خواهد شد.

رایزنی و تبادل نظر در مورد موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی و همچنین موضوعات مربوط به کانال مالی سوئیس از جمله محورهای اصلی مذاکرات و دیدارهای کاسیس با مسوولان جمهوری اسلامی اعلام شد.

به تاکید وزیر امور خارجه سوییس روابط عالی ۲ کشور ایران و سوییس بعد از دوران کرونا در حوزه های روابط علمی و گردشگری باید توسعه یابد که به اعتقاد کارشناسان سیاسی این راهبرد فرصتی است که کشورمان باید بیش از پیش بر تحقق این مهم گام بردارد.

کارشناسان معتقدند این راهبرد وزیر امور خارجه سوییس در واقع فرصتی برای دیگر کشورهای خارجی متخاصم  نیز است تا رویکردشان را نسبت به جمهوری اسلامی تغییر دهند.

کاسیس همچنین با اشاره به شرایط دشوار تحریم‌ها و سخت بودن ارتباطات میان کشورها، دیپلماسی علمی را راهکاری برای تعامل بیش از پیش کشورها برای صلح و آشتی برشمرد تا کشورها بتوانند از ظرفیت های موجود فی مابین نهایت بهره را ببرند.

 وزیر امور خارجه سوییس گفت: معتقدم روابط عالی دو کشور ایران و سوییس بعد از کرونا در جهت روابط علمی و گردشگری توسعه یابد.

کاسیس در دیدار با استاندار اصفهان با قدردانی از میزبانی خوب و محبت آمیز استاندار و مردم اصفهان گفت: در تهران در دیداری رسمی یاد و خاطره یکصد سال فعالیت دیپلماتیک مشترک بین ۲ کشور ایران و سوییس گرامی داشته و جشن خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه اصفهان به نصف جهان معروف است، تصریح کرد: اگرچه در بازدید از این شهر یک صدم زیبایی‌های اصفهان را ندیده‌ام ولی تصریح می‌کنم که اصفهان شهری شگفت‌انگیز و استثنایی است‌ که در پشت این عظمت تمدنی عظیم قرار دارد.