طرح آبرسانی پایدار به روستاهای مرزی اشک و خیرآباد در استان خراسان جنوبی در حال اجراست که با تکمیل آنها ۳۱۲ خانوار از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فرماندار درمیان گفت:  آب‌رسانی پایدار به روستای اشک با اجرای ۱۳ کیلومتر خط انتقال ادامه دارد. برای آب‌رسانی به این روستا تاکنون یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و در حال حاضر دارای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی است. تجهیزات مختلف برای اجرای این طرح از جمله لوله خریداری شده است و با تکمیل بیش از ۱۴۷ خانوار از نعمت آب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.

حسینعلی بخشی با اشاره به طرح آب‌رسانی به روستای مرزی خیرآباد گفت: این طرح نیز با احداث ۱۲.۵ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع در دست اجراست. برای این طرح تاکنون ۲ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است و برای تکمیل به هفت میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد. لوله و تجهیزات برای تسریع در اجرای این طرح هم خریداری شده است و پس از تکمیل ۱۶۵ خانوار از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند خواهند شد.

وی اضافه کرد: آب‌رسانی پایدار به ۲ روستای جلاران و ذکری از روستاهای مرزی و محروم شهرستان درمیان با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان امسال انجام و بهره‌برداری شد. اکنون آب ۵۷ روستای شهرستان با تانکر تامین و از این تعداد ۵۱ روستا به صورت ثابت آب‌رسانی سیار می‌شود. آب بقیه روستاها به دلیل مشکل قطعی آب در مجتمع‌های آب‌رسانی برای تامین آب موقت روستاییان با تانکر تامین می‌شود. حجم آب‌رسانی به روستاهای شهرستان درمیان پیرو دستور استاندار خراسان جنوبی و بر اثر شیوع ویروس کرونا از ۷۴۸ سرویس در خردادماه به ۸۸۶ سرویس در شهریورماه افزایش یافت.

بخشی افزود: در مجتمع‌های آب‌رسانی فخرود و کلاته ملا، مشکل مدیریت مصرف و توزیع آب داریم که گاهی منجر به قطعی چند ساعته آب در برخی روستاها می‌شود، لذا از مردم درخواست داریم بیشترین مدیریت مصرف آب را داشته باشند و از استفاده آب شرب در بخش کشاورزی خودداری کنند. مدیریت مصرف آب توسط روستاییان باعث می‌شود که خدمات پایداری به آنان ارائه دهیم و قطعی آب را به حداقل ممکن برسد.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند است.