تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۸

ترجمه نیلوفر قدیری: دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در بروکسل چند سالی است که یک گلایه را مدام تکرار می‌کنند و آن شکوه از نادیده گرفته شدن توسط همتایان آمریکایی است.

در هفته‌های اخیر اما این وضعیت تغییر کرده‌است. در آستانه نشست آمریکا و اروپا در اسلوونی که از دیروز آغاز شد، تلفن‌های دیپلمات‌ها در بروکسل مدام زنگ می‌خورد.

آن طرف خط مقامات ارشد دولت بوش بودند که می‌خواستند با دیپلمات‌های اروپایی گفت‌وگو کنند. تا چند ماه پیش انجام چنین مکالمات تلفنی نیازمند چند روز تلاش دیپلمات‌های اروپایی بود.

اکنون که فهرستی طولانی از موضوعات مورد گفت‌وگو در این نشست میان آمریکا و اروپا روی میز دیپلمات‌هاست، وضع فرق کرده‌است. یکی از این موضوعات در کنار افغانستان و عراق و روسیه، مسئله مرغ است.

11 سال است که مرغ‌های آمریکایی در اروپا مشتری ندارد و حتی ممنوع است. دلیل آن هم محلول کلری است که در آمریکا برای ضدعفونی کردن پرندگان استفاده می‌شود. واشنگتن مدت‌هاست تلاش می‌کند که این ممنوعیت را برطرف کند. دولت بوش تاکید دارد که این ممنوعیت خلاف قوانین تجارت آزاد است.

اخیرا کمیسیون اروپا نشانه‌‌هایی بروز داده از اینکه می‌خواهد این مسئله را حل کند اما کشورهای اروپایی هنوز آماده این کار نیستند.  در میان اختلافات آمریکا و اروپا، مسئله تجارت مرغ کمترین مسئله‌ است.

چندی پیش به پیشنهاد آلمان کمیته‌ای برای حل اختلافات تجاری میان آمریکا و اروپا تشکیل شد. اما طرف آمریکایی تمایل چندانی برای مشارکت در این زمینه نشان نمی‌داد.

اکنون اما شرایط در این زمینه هم فرق کرده‌است.  جورج بوش اکنون در اروپاست تا اختلافات دو طرف را در مجموعه‌ای از  حوزه‌ها مانند خاورمیانه و محیط‌زیست حل کند. اما حتی استفان هادلی مشاور امنیت ملی بوش که در این سفر همراه اوست، پیش از این سفر گفته‌است که انتظار زیادی از آن ندارد. 

یک دیپلمات اروپایی در بروکسل که نخواسته نامش فاش شود از این هم فراتر رفته و می‌‌گوید: این نشست برگزار می‌شود تنها به این دلیل که در برنامه قرار دارد و هدف دیگری برای آن تصور نشده‌است.

این دیپلمات اروپایی می‌گوید که اگر چه زمینه‌هایی برای همکاری وجود دارد که حفاظت از محیط زیست از جمله آنهاست اما اکنون همه در اروپا منتظر دوران بعد از بوش هستند.

بعد از حمله آمریکا به عراق در سال 2003، اروپایی‌ها بوش را با بی‌اعتمادی می‌نگرند و میزان عدم  محبوبیت او در اروپا اکنون به 77 درصد رسیده‌است. اما بوش با احتیاط و برنامه‌ریزی دقیق از رو‌به‌رو شدن با این نارضایتی  اجتناب می‌کند.

در پاریس او مورد استقبال سارکوزی آمریکایی قرار می‌گیرد. در رم دوست قدیمی او سیلویو برلوسکنی در انتظار او بوده‌است. در لندن هم گوردون براون اگر چه مانند تونی بلر با بوش صمیمیت ندارد اما سیاست‌هایش را با او هماهنگ می‌کند.

در آلمان هم که آنگلا مرکل تمایلی به زیاد دیده شدن و عکس گرفتن در کنار بوش ندارد، واشنگتن این سفر را یک دیدار مناسبتی برنامه‌ریزی کرده تا دیدار و گفت‌وگویی دوجانبه با صدراعظم آلمان. 

اروپا با مقاومت دربرابر درخواست‌های دولت بوش برای مشارکت بیشتر در عراق و افغانستان، نشان داده که به دوران بعد از بوش چشم دوخته و برای آن دوران برنامه‌ریزی می‌کند. باراک اوباما در اروپا بسیار محبوب است.

اشپیگل- 9 ژوئن2008