به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایسنا، محسن نوروزی درباره روند احداث ایستگاه درونشهری راهآهن همدان، اظهار کرد: ایستگاه فعلی که در رباط شورین قرار دارد، در حال تکمیل است هرچند قسمت عمده آن انجامشده و مسافران همدانی از این ایستگاه بهرهبرداری میکنند اما حدفاصل ایستگاه رباط شورین و ایستگاه درونشهری همدان که صرفاً مسافری خواهد بود، در منطقهای سهضلعی بلوار انقلاب، بلوار ملت و بلوار بدیعالزمان همدانی واقعشده است. جانمایی ایستگاه درونشهری همدان در این نقطه سهضلعی طراحی و بررسیشده بود و برترین گزینه برای ایستگاه قطار همدان شناخته شد، تصریح کرد: برای اتصال ایستگاه فعلی به ایستگاه درونشهری ۱۳ کیلومتر مسیر نیاز است که از کیلومتر صفر تا دو این مسیر به پیمانکار تهران- همدان ابلاغ و ۷. ۵ کیلومتر دوم نیز به مناقصه گذاشته شد و در حال زیرسازی توسط پیمانکار مربوطه است.
مدیرکل فنی و بررسی طرحهای راهآهن، بنادر و فرودگاهها گفت: ایستگاه درونشهری قطار همدان در ضلع شمالی پایانه اتوبوس همدان جانمایی شده است، ادامه داد: قطعه سوم یعنی از کیلومتر ۹. ۵ تا ۱۳، مطالعات تفضیلی مسیر و آخرین نقشهبرداریها توسط مشاور در حال انجام است و پیمانکار قول داده تا نیمه اول مهرماه برآورد این محدوده را به ما ارائه دهد تا پروژه را به پیمان برده و اجرایی کنیم. هزینه صرفاً زیرسازی قطعه سوم که در مرحله آخر طراحی است و تا نیمه اول مهرماه تمام میشود، ۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است اما برای ساختمان ایستگاه و سایر مباحث هنوز برآوردی از سوی مشاور به ما داده نشده که تا خرداد سال آینده برآورد این پروژه نیز اعلام میشود.
وی بیان کرد: برای طراحی ساختمان ایستگاه مسافری قطار همدان مسابقه معماری برگزار شد که طرح بسیار جالبی در این مسابقه برنده و برگزیده شد، این طرح با این پیشفرض طراحیشده بود که مسیر از وسط بلوار شهید سردار همدانی بهصورت زیرسطحی (تونل) عبور کند، با توجه به اینکه اجرای این طرح بهصورت زیرسطحی و همچنین خود ساختمان ایستگاه هزینه زیادی تحمیل میکرد مکاتبات زیادی با وزیر راه و استانداری همدان داشتیم که خوشبختانه مسئولان همدان در کارگروههای تخصصی خود این طرح را تغییر داده و طرح جدیدی در منتهی علیه شرقی بلوار شهید سردار همدانی مورد تائید قرار گرفت.
نوروزی گفت: مسیر ایستگاه درونشهری قطار همدان بهصورت رو سطحی اجرایی خواهد شد، در قطعه آخر مسیر حدود ۸۰۰ متر پل خواهیم داشت بهطوریکه در انتهای مسیر که در تقاطع با پل الغدیر و میدان عاشورا وجود دارد، دو پل طراحیشده است. این مسیر در ابتدا بهصورت زیرسطحی تصویبشده بود، در سال ۹۸ ما مجدداً تمام گزارشها لازم را دادیم تا در سه مرجع مختلف کارگروه امور زیربنایی استان، شورای برنامهریزی استان و گروه ماده ۵ شورای عالی معماری و شهرسازی استان همدان مسیر بهصورت همسطح از منتهی علیه شرقی بلوار شهید همدانی بافاصله ۳۵۰ متر تصویب شد.
مدیرکل فنی و بررسی طرحهای راهآهن، بنادر و فرودگاهها بیان کرد: اواخر سال گذشته طراحی ساختمان ایستگاه درونشهری قطار به مشاور ابلاغ شد، کار نوآورانهای برای طراحی این ایستگاه در نظر گرفتهشده است بهطوریکه مشاور باید علاوه بر طراحی ساختمانهای ایستگاه بحث TOD(توسعه حملونقل محور) را در نظر بگیرد. با مرکزیت ایستگاه اتوبوس و راهآهن در محدوده مسافتهایی که قابلدسترسی است، تمامی نیازمندیهای یک مسافر اعم از نیازهای تجاری، تفریحی، اداری، خدماتی و فضای سبز دیده میشود که در شرح خدمات قرارداد مشاور در نظر گرفتهشده است. قرار است مشاور در شش هکتاری که برای ایستگاه درونشهری قطار همدان دیدهشده، این خدمات را در طراحیها در نظر بگیرد که برای اجرای این طرحها باید سرمایهگذار پیشبینی شود که در شرح خدمات مشاور نیز دیدهشده است که در اتمام طرح یک یا چند بسته سرمایهگذاری با رویکرد TOD طراحی کند تا ما به فراخوان بگذاریم.
وی گفت: قرارداد طراحی ایستگاه اسفند سال گذشته به مشاور ابلاغشده است، یادآور شد: در حال حاضر سرعت کار نسبتاً خوب است و هنوز برآورد هزینه از سوی مشاور اعلامنشده است. ۲۹۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای طرح راهآهن تهران- همدان- سنندج از سوی سازمان برنامهوبودجه به ما ابلاغشده است، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم کل پروژه راهآهن تهران- همدان- سنندج را سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسانیم. طراحی ساختمان ایستگاه راهآهن همدان با رویکرد TOD تا حداکثر خرداد سال ۱۴۰۰ به اتمام میرسد و برای انتخاب سرمایهگذار فراخوان میدهیم و اینکه چه زمانی به اتمام برسد، به سرمایهگذار بستگی دارد.