تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۱

کامران محمدی: حالا درست ۶ روز دیگر تا آغاز بیست‌ودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان باقی مانده و دیگر تقریباً همه برنامه‌های این جشنواره روشن شده است.

امسال که برای دومین سال پیاپی، پروانه‌های طلایی جشنواره در آسمان همدان به پرواز درمی‌آیند، همدانی‌ها با ۳۰ فیلم کوتاه و نیمه بلند، بیش از دیگران برای شکار پروانه‌ها دورخیز کرده‌اند.

فیلم‌سازان همدانی که حضور دومین جشنواره معتبر سینمایی کشور را در شهرشان، فرصت بسیار خوبی برای عرض اندام دیده‌اند، چنان ماجرا را جدی گرفته‌اند که از حالا می‌توان ترکیب 4 سال دیگر جشنواره را هم پیش‌بینی کرد؛

وقتی در فاصله یک سال، ۳۰ فیلم کوتاه و نیمه‌بلند از همدانی‌ها در جشنواره حاضر می‌شوند، می‌توان امیدوار بود که وقتی زمان برای تولید و تولد فیلم‌ بلند هم وجود داشته باشد، در این حوزه هم همدان، حضور خود را پررنگ‌تر کند.

این همه، بیش و پیش از هر چیز حکایت از تاثیر مکان‌یابی درست برای برگزاری یک رویداد فرهنگی_هنری است.

درست از سال گذشته که جشنواره از اصفهان به همدان منتقل شد، رشد محسوسی در اثربخشی استانی، کشوری و حتی بین‌المللی داشته است و در این بین، بیش از همه، مفید بودن آن برای اهالی همدان به چشم می‌آید.

مردم همدان که سال گذشته میزبانان بسیار فعال و قدرشناسی بودند، چنان برای دیدن فیلم به سینماها هجوم بردند که خوش‌بین‌ترین کارشناسان سینمایی کشور هم نمی‌توانست انتظارش را داشته باشد. مسئولان که بیش از همه البته غافلگیر شدند.

امسال اما برای پیشگیری از مشکلاتی که از استقبال بیش از انتظار مردم پیش آمده بود، مسئولان برنامه‌ریزی بهتری دارند و با پیش‌فروش بلیت و اضافه کردن سانس و غیره، می‌توان انتظار داشت نمایش فیلم‌ها آرام‌تر صورت گیرد.

پیش‌فروش بلیت‌ از پس‌فردا یعنی ۲۷ خرداد آغاز می‌شود و از حالا، سینماهای نمایش‌دهنده هم معلومند؛ امسال مسئولان، یک سالن در شهر همدان اضافه کرده‌اند و با ۷ سالن امیدوارند جواب همه را بدهند: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سینما فجر، سینما قدس، تالار معلم، تالار دانش‌آموزی، مجتمع ابن سینا به علاوه تالار بسیج که امسال اضافه شده است.

علاوه بر همدان در شهرهای ملایر، نهاوند، تویسرکان، کبودرآهنگ، اسدآباد، رزن، لاله جین و فامنین منتخب فیلم‌های جشنواره امسال نمایش داده می‌شود. جالب اینکه مسئولان قصد دارند اداره سینما کانون شهر همدان را در طول برگزاری، به کودکان و نوجوانان همدانی بسپارند.

در این حرکت که بیشتر البته جنبه نمادین دارد، ۱۰ نفر از کودکان و نوجوانان همدانی، در مبادی ورودی و خروجی سالن و داخل سینما با لباس فرم و یکدست حضور خواهند داشت تا فضای کودکانه‌تر و دوستانه‌تری برای مخاطبان ایجاد شود.

اوضاع بخش بین‌الملل

امسال در بخش بین‌الملل تنها ۳ فیلم بلند سینمایی از ایران انتخاب شده‌اند که باید با ۱۵ فیلم از ۱۳ کشور جهان رقابت ‌کنند: «نشانی» ساخته فریدون حسن‌پور، «جعبه موسیقی» ساخته فرزاد موتمن و «زمانی برای دوست داشتن» ساخته ابراهیم فروزش.

در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره کودک، کشورهایی چون آلمان با ۳ فیلم و فنلاند و ایتالیا هر یک با ۲ فیلم حضور دارند.

این ترکیب در هیات داوران بخش بین‌الملل هم دیده می‌شود؛ ۵ داور خارجی در کنار ۲ داور از ایران: ماری آن ردپت، دبیر جشنواره کودک و نوجوان برلین از آلمان (تبعه استرالیا)، میکائیل مانیانتیس، معاون اتحادیه شبکه‌های تلویزیونی کودک و نوجوان اروپا از کشور یونان، سونگیوس سوگماکانان، کارگردان فیلم دبیرستان شبانه‌روزی و برنده جایزه از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان از تایلند، گومینگ یائو، تهیه‌کننده فیلم عشق حقیقی (برنده جایزه بهترین فیلم آسیایی از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان) از چین و میومیر رای سوویچ، رئیس مرکز آموزش رسانه‌ای صربستان.

از ایران نیز رسول صدرعاملی و محمدباقر قهرمانی برای حضور در هیات داوری بخش بین‌الملل انتخاب شده‌اند.

بزرگداشت مهدی فقیه

در جشنواره ۲۲ قرار است از مهدی فقیه، بازیگر سینما و تلویزیون و خالق عروسک‌های اچ و مچ هم تقدیر شود.

مهدی فقیه که حالا ۶۳ سال دارد، در بسیاری از فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور داشته و در حوزه تئاتر عروسکی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده است.