سازمان فضایی کشور طرح اولین پارک آسمان تاریک خاورمیانه را پذیرفته و این پروژه در قزوین راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، یک دانش‌آموخته اختر فیزیک در حاشیه افتتاح مرکز تحقیقات علوم ستاره‌شناسی و فضایی شهید لشگری گفت:چون در قزوین مرکز علوم ستاره‌شناسی نداشتیم و علاقه‌مندان این رشته مکانی برای آموزش و کارهای تحقیقاتی نداشتند چند سالی پیگیر راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی در قزوین شدیم.

معصومه خانی اظهار کرد: با همکاری دانشگاه پیام نور توانستیم مرکزی را برای تحقیقات علوم ستاره‌شناسی راه‌اندازی کنیم و تلاش داریم در آینده نزدیک با سازمان فضایی نیز همکاری داشته باشیم. اگر سازمان فضایی کشور بخواهد با ما همکاری کند در گام نخست باید نیازسنجی کنیم و ببینیم در چه حوزه‌هایی می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

این دانش‌آموخته اختر فیزیک عنوان کرد: ستاره‌شناسی علومی همچون فیزیک، علوم‌پایه، شیمی و حتی کامپیوتر را در برمی‌گیرد. دانشجویان فیزیک، اخترشناسی، کیهان‌شناسی، شیمی و کامپیوتر به‌ صورت مستقیم می‌توانند از این مرکز استفاده کنند.

وی بیان کرد: با راه‌اندازی این مرکز کلاس‌هایی را برای عموم خواهیم داشت و دوره‌هایی را برای کودکان، دانش آموزان و دانشجویان در رده‌های مبتدی و پیشرفته برگزار خواهیم کرد.

خانی تصریح کرد: اکثر استان‌ها چنین مرکزی را داشتند ولی در قزوین به دلیل نبود چنین مرکزی اغلب محققان و پژوهشگران با تلسکوپ خودشان طرح و برنامه مطالعاتی انجام می‌دادند؛ اگر پژوهش‌ها تجمیع شود قطعاً برای شهر و کشورمان مطلوب خواهد بود.

وی اشاره کرد: تلسکوپ موجود در این مرکز هوشمند است و طول و عرض جغرافیایی دارد به همین دلیل با واردکردن شماره ستاره به تلسکوپ، دستگاه ستاره را نشان خواهد داد. بزرگنمایی این تلسکوپ به حدی است که ستاره‌های در اعماق بیشتر و خارج از منظومه شمسی را نمایش می‌دهد.

این دانش‌آموخته اختر فیزیک یادآور شد: سازمان فضایی طرح اولین پارک آسمان تاریک خاورمیانه را تأیید کرده و قرار است اجرایی شود. سال گذشته بسیاری از کارهای زیربنایی این پروژه انجام‌شده و اکنون منتظر سرمایه‌گذار هستیم چون تا ۲ سال پیش حدود سه میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی‌شده بود که با بالارفتن قیمت این رقم نیز افزایش پیدا خواهد کرد.