تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۲

گروه سیاسی: «من از ماورای این عالم سخن می‌گویم. من اولین گلوله را به سمت دشمن رها کردم.‌ای مسلمانان! برای عظمت اسلام به پیش بروید».

 این بخشی از صحبتهای محمد بخارایی است در کاستی که در 17 ماه رمضان مطابق با شب اول بهمن ماه 1343 پر کرده بود.

روز پنجشنبه اول بهمن سال 43 حسنعلی منصورنخست وزیر وقت رژیم شاهنشاهی  در حالی که نزدیک به 4ماه از دفاع او از لایحه مصونیت قضائی مستشاران آمریکایی و تصویب این لایحه در مجلس می‌گذشت، با هدف تقدیم لوایح جدید وارد حیاط مجلس شد. جوانی جلوی او را گرفت و پاکتی به دست او داد؛ سپس با اسلحه کوچک کمری چند گلوله به سوی منصور شلیک کرد. منصور در صحن حیاط مجلس نقش بر زمین شد.کار دفاع از لایحه مصونیت قضائی مستشاران آمریکایی که در روزهای پایانی صدارت اسدالله علم تنظیم و به مجلس سنا تسلیم شده بود، به‌عهده دولت حسنعلی منصور بود. در واقع منصور بود که خواستار تصویب سریع این لایحه شد و در زمان دفاع از این لایحه به دروغ بارها تاکید کرد که وابستگان مستشاران غیرفنی شامل مصونیت نیستند و مهم‌تر از همه اینکه این مصونیت صرفاً ناظر بر اقداماتی است که در طول ساعات اداری انجام می‌دهند.

این لایحه که در مهر ماه 1343 به تصویب رسید بر عدم‌صلاحیت دادگاه‌های ایران برای رسیدگی به جرایم مستشاران آمریکایی و خانواده هایشان تاکید می‌کرد و در واقع به معنای احیای کاپیتولاسیون یا همان حق قضاوت خارجیان بود. در پی تصویب این لایحه،
 امام خمینی سخنرانی تندی علیه رژیم طاغوت ایراد فرمودند که منجر به تبعید ایشان شد. گذشته از این نوع مخالفت‌ها برخی جناح‌های مذهبی نیز در واکنش به اقدام منصور شروع به فعالیت‌های زیرزمینی و مخفیانه علیه این دولت کردند.

یکی از این گروه‌ها که دست به تنظیم برنامه مسلحانه زد، موتلفه اسلامی بود. شاخه نظامی جمعیتهای موتلفه اسلامی توسط شهید عراقی و شهید حاج صادق امانی شکل گرفت و نیروهای عملیاتی تحت نظر آنان به آموزش مشغول شدند. مؤتلفه شورایی به نام شورای روحانیت داشت که بر حرکت و برنامه‌های آن نظارت داشت تا امری مغایر شرع و وظایف اسلامی نباشد. در این شورا روحانیونی از جمله شهید مطهری، شهید بهشتی حضور داشتند که مورد تأیید حضرت امام بودند. پس از تبعید امام خمینی، بحث مبارزه مسلحانه در این تشکل جدی‌تر شد و با تأیید شهید مطهری و شهید بهشتی مجاهدان مؤتلفه در تدارک کار بر آمدند. ابتدا تصمیم به اعدام شاه داشتند اما این عمل مسیر نشد.

 پس در پی تصویب لایحه مصونیت قضائی برای مستشاران آمریکایی، حاج صادق امانی، رضا صفار هرندی، مرتضی نیک نژاد به همراه محمد بخارایی جوان 21 ساله مامور اعدام انقلابی منصور شدند. محمد بخارایی، همان جوانی بود که اول بهمن سال 1343 در حیاط مجلس پس از آنکه پاکت را به دست حسنعلی منصور داد با شلیک چند گلوله به حنجره وی، او را نقش بر زمین کرد. پس از این جریان به جز چند نفر، بقیه یاران مؤتلفه که در اعدام انقلابی منصور دست داشتند دستگیر شدند. 4 نفر به اعدام و بقیه به حبس ابد و حبس 10 تا 15 سال محکوم شدند. سحرگاه 26 خرداد، حاج صادق امانی، محمد بخارایی، مرتضی نیک نژاد و رضا صفارهرندی را به شهادتگاه بردند و خون پاکشان را بر زمین ریختند.