رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره حذف تصویر دختران از روی جلد کتاب ریاضی پایه سوم دبستان و حواشی ایجادشده گفت: نباید تصویر دختران از روی جلد کتاب ریاضی برداشته می‌شد. اصل کار را نمی‌پسندیم و از اینکه این کار باعث تاثر بخشی از جامعه ما شده، متاثرم.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حسن ملکی با بیان اینکه چنین رویدادی رویداد خوبی نبود و مذموم است و نباید صورت می گرفت، گفت: اما حالا چنین اتفاقی افتاده اما باید این تصویر را در کنار دیگر کتاب ها قرار داد و مجموعه کتاب‌ها را مشاهده کرد. البته معتقدم نباید تصویر دختران از روی جلد کتاب ریاضی برداشته می‌شد اما خوب است که منتقدان کل‌نگر باشند.

وی افزود: اصل کار را نمی‌پسندیم و از اینکه این کار باعث تاثر بخشی از جامعه ما شده، متاثرم و امیدارم با اصلاح این تصویر در سال آینده، از شرمندگی این قشر عزیز بیرون بیاییم، اما درمجموع نه موضع فکری ما این گونه است و نه آن را تایید می‌کنیم.

ملکی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا عوامل پنهانی و فشارهای دیگر بر روی مولفان علت بروز چنین حواشی برای کتاب‌های درسی هرچند وقت یکبار نمی شود؟ گفت: عوامل پنهانی که کارشناسان برای کار معینی ناچار باشند اقدامی انجام دهند، وجود ندارد. کارشناسانی که حضور دارند ممکن است سبک و سلیقه‌ای داشته باشند که اگر نظارت ضعیف باشد، بخواهند سلیقه خود را اعمال کنند.

او اظهار کرد: کارشناسانی که کتاب درسی تولید می‌کنند، باید از چند بینش برخوردار باشند. کارشناسان باید بینش ارزشی و اعتقادی داشته باشند و بدانند کدام تصاویر و محتوا از لحاظ ابعاد فرهنگی و ... مناسب است. کارشناس کتاب درسی باید بداند تصمیماتش چه آثاری در جامعه خواهد داشت.