گروه ادب و هنر: در روزهایی که شمارش معکوس برای برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در همدان آغاز شده است هر روز خبرهای تازه‌ای درباره بخش‌های مختلف این رویداد فرهنگی منتشر می‌شود

 که از تازه‌ترین‌ آنها معرفی نویسندگان بخش کودک و اقتباس ادبی، معرفی داوران کودک و نوجوان و طراحی و ساخت عروسک‌های جشنواره است.

در بخش «نویسندگان کودک و اقتباس ادبی» بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان12 فیلم سینمایی روی پرده می‌رود. در این بخش از جشنواره 10 فیلم خارجی و 2 فیلم ایرانی حضور دارند.

امیل و کارآگاهان، ساخته گرهارد لامپرشت محصول 1931، امیل و کارآگاهان ساخته روبرت استیمس محصول 1954، میوی من، میو ساخته ولادیمیر گرامایلکوف، پینوکیو ساخته روبرتوبنینی، باغ مخفی ساخته آنیژکاهولاند، داستان یک مادر ساخته جیمز دیوید‌هارت، فندک ساخته میکائیل بادکیا، قوهای وحشی ساخته هله کاریس، جادوگر شهر زمرد ساخته ویکتور فلیمینگ، آندرسون جوان ساخته روهله‌هامریس، شاخ گاو ساخته کیانوش عیاری(اقتباس از امیل و کارآگاهان) و شرم ساخته کیومرث پوراحمد فیلم‌های این بخش هستند.

معرفی داوران کودک و نوجوان

60 کودک و نوجوان از سراسر کشور برای داوری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان همدان انتخاب شدند. از مجموع داوران 38 کودک و نوجوان از استان همدان و 22 کودک از سایر استان‌ها برای داوری انتخاب شده‌اند.

40 نفر از داوران دختر و 20 نفر پسر هستند که در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان تحصیل می‌کنند و فیلم‌های جشنواره در بخش سینمای ایران را داوری می‌کنند. پنج نفر از آنها نیز در داوری سینمای بین‌الملل مشارکت خواهند داشت.

پس از اعلام فراخوان جشنواره دو هزار کودک و نوجوان در استان همدان آمادگی خود را برای داوری اعلام کردند که پس از برگزاری سه مرحله آزمون و پشت سرگذاشتن چهار دوره کلاس‌های آموزش مفهوم فیلم، زیبایی‌شناسی فیلم، درک فیلم و تحلیل و نقد فیلم، 38 نفر برای داوری جشنواره انتخاب شدند.

غرفه پویا نمایی

انجمن سینمای جوان همدان غرفه پویا‌نمایی در حاشیه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان همدان برپا می‌کند. این غرفه در کنار تالار نمایش فیلم در خانه معلم برپا می‌شود و در طول برگزاری جشنواره، کودکان و نوجوانان با حضور در آن با چگونگی تولید فیلم پویانمایی (انیمیشن) آشنا می‌شوند.

عروسک‌های آنا و دانا

مدیر اجرایی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان همدان از طراحی و ساخت عروسک‌های جشنواره با نام‌های آنا و دانا خبر داد. جعفر زمردیان گفت: آنا عروسک دختر و دانا عروسک پسر است که ترکیب اسم این دو عروسک، آنا دانا یادآور نام قدیمی‌و تاریخی همدان است.

در طراحی لباس این عروسک‌‌ها سابقه بومی، محلی و تاریخی همدان در نظر گرفته شده است. مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده ادبیات کودکان نیز تهیه شناسنامه آنا و دانا را بر عهده دارد که این شناسنامه همراه با عروسک‌ها به مهمانان جشنواره اهدا می‌شود. بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، اول تا پنجم تیر‌ماه در شهر همدان برگزار می‌شود.