سرعت افزایش قیمت محصولات پرتیراژ در بازار به نسبت هفته گذشته کاهش‌یافته اما همچنان قیمت خودرو در بازار روند صعودی خود را حفظ کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، درحالی‌که در هفته رو به اتمام از سوی برخی مسئولان صنفی فروشندگان خودرو خبرهای کاهش قیمت به‌کرات اعلام شد اما بررسی‌های میدانی حداقل در روز پنج‌شنبه این اخبار را نمی‌تواند تائید کند.

گرچه دامنه نوسان قیمت خودرو در مقایسه با هفته قبل به‌شدت محدود شده به‌طوری‌که قیمت خودروها در این هفته و در مقایسه با هفته قبل یا با شتاب کمتری رشد کرده یا درجا زده است، اما از ارزانی خبری نبوده است.

فعالان بازار می‌گویند: آنچه فتیله قیمت‌ها را در بازار خودرو بالا نگه‌داشته است جنجال‌ها و حاشیه‌ها درباره فعال‌سازی مکانیسم ماشه است.

به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می‌رسد صاحبان خودرو تصور می‌کنند با فعال شدن این مکانیسم ممکن است نوسان قیمت در بازار بیشتر شود قیمت‌ها روی کاغذ روند صعودی خود را با شیب ملایم‌تر به نسبت هفته گذشته حفظ کرده است.

این در حالی است که رئیس‌جمهور چهارشنبه در نشست هیات دولت پیش‌بینی کرد که با توجه به خروج ایالات‌متحده آمریکا از توافق‌نامه برجام این امکان برای آن کشور وجود ندارد که مکانیسم ماشه را فعال کند و حتی وزیر خارجه ایران پیش‌بینی کرد: ۲۰ سپتامبر (روز یک‌شنبه ۳۰ شهریور) هیچ اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد. توئیت محمدجواد ظریف کنایه‌ای به مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بود که اوایل شهریور در یک پیغام توییتری مدعی شد دولت آمریکا پس از ناکامی در رأی‌گیری شورای امنیت برای جلوگیری از انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران، سازوکار موسوم به «مکانیسم ماشه» را برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل فعال کرده است. پمپئو زمان بازگشت تمامی تحریم‌های سازمان ملل را نیمه‌شب ۲۰ سپتامبر به‌وقت گرینویچ (برابر با ۰۴:۳۱ بامداد ۳۰ شهریورماه ۹۹) اعلام کرده بود.

  • دوگانه عرضه در بازار خودرو

دولت از طریق حراج خودرو سعی در تقویت سمت عرضه دارد، طبیعتاً برگزاری این حراجی‌ها باید انتظار برای افزایش عرضه را بالا ببرد و سبب تعدیل قیمت شود اما در کنار عرضه دولتی باید روند عرضه خصوصی را نیز رصد کرد. عرضه‌ای که بسته به شرایط اقتصاد سیاسی در بازار حرکت یا عقب‌نشینی می‌کند.

برخی فعالان بازار می‌گویند تا روز یک‌شنبه دارندگان سعی در رصد اتفاقات و وقایع می‌کنند و پس‌ازآن وارد بازار می‌شوند. به گفته این گروه سایه سیاست بر بازار باعث شده که بخش عرضه عقب‌نشینی کند و حتی سومین قرعه‌کشی طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو نیز در حد انتظار نتواند ترمز افزایش قیمت‌ها را بکشد؛ اما اگر ماشه آمریکا خالی باشد روند انتظارات در بازار خودرو نیز به‌سرعت دور می‌زند و در آن مقطع ممکن است خودرو تا حدودی در بردار قیمت‌ها دنده‌عقب حرکت کند.

زیرا در دور اول حراجی ایران‌خودرو و دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا که هم‌زمان با عید فطر برگزار شد قیمت‌ها در بازار خودرو کاهشی شد.

  • روند قیمت خودرو در آخر تابستان

بررسی بازار خودرو در هفته چهارم شهریورماه در مقایسه با هفته سوم نشان می‌دهد دامنه تغییرات قیمتی بین صفر تا ۵.۵ درصد بوده است. این میزان نوسان قیمتی در هفته چهارم به نسبت هفته سوم در شرایطی است که نوسان قیمتی در هفته سوم به نسبت هفته دوم در دامنه ۱۲ تا ۳۸ درصد نوسان می‌کرد؛ بنابراین دامنه نوسان در هفته چهارم به‌شدت محدودتر شده است اما کماکان در مدار بالای صفر در چرخش است.

  • توقف کف قیمت خودرو در نزدیک کانال ۱۰۰ میلیون تومانی

در هفته رو به اتمام به‌جز دو محصول پرتیراژ پراید ۱۱۱ و پراید ۱۳۱ که به نسبت هفته گذشته تغییری قیمتی را به خود ندیدند و با همان قیمت‌های هفته گذشته در بازار حضور داشتند. سایر خودروهای پرتیراژ رشد قیمت را تجربه کردند.

پراید ۱۱۱ این هفته با همان قیمت ۱۱۰ میلیون تومان در بازار موجود بود و پراید ۱۳۱ به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی بازار قیمت ۹۸ میلیون تومانی خود را حفظ کرد.

تداوم حضور پراید ۱۳۱ با قیمت ۹۸ میلیون تومان سبب شد تا کف قیمت خودرو همچنان در نزدیکی‌های کانال ۱۰۰ میلیون تومانی باقی بماند. سایر محصولات پرتیراژ موجود در بازار در جاده افزایش قیمت حرکت کرد.

اما ورود ۲۰۶ تیپ ۲ به کانال ۲۰۰ میلیون تومانی و همچنین ورود هم‌زمان ساینا و تیبا ۲ به کانال ۱۳۰ میلیون تومانی از مهم‌ترین اخبار قیمتی این هفته بود.

  •  پراید ۱۱۱ در کانال بالای ۱۰۰ میلیون جا خوش کرد

سال گذشته، زمانی که مدیرعامل سایپا از برنامه زمان‌بندی برای توقف تولید پراید رونمایی کرد و قرار شد پراید تنها تا پایان تیرماه ۹۹ مهمان خطوط تولید این خودروساز باشد کمتر خریداری در بازار تصور می‌کرد که روزی پراید تبدیل به خودرویی شود که باید برای در اختیار داشتن آن بیش از ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت کرد.

البته بسیاری از کارشناسان هم‌زمان با اعلام خبر خروج پراید از بازار خودرو معتقد بودند خروج پراید از چرخه تولید باعث خواهد شد که کف قیمت خودرو در بازار ۱۰۰ میلیون تومان شود. پراید ۱۱۱ با تثبیت قیمت خود در کانال ۱۱۰ میلیون تومانی نشان داد که پیش‌بینی کارشناسان در این زمینه تا چه میزان به واقعیت نزدیک بوده است.

پراید ۱۳۱ که عنوان کف قیمت بازار خودرو را یدک می‌کشد باقیمت ۹۸ میلیون تومان در بازار موجود است. در حالی پراید ۱۳۱ در حوالی کانال ۱۰۰ میلیون تومان پرسه می‌زند که هنوز مدل صفر این خودرو در بازار قابل‌دسترس است فعالان بازار می‌گویند با توجه به توقف تولید این محصول چنانچه خبری مبنی بر کاهشی شدن تعداد کارنکرده های آن در بازار پخش شود قیمت پراید به‌راحتی وارد کانال‌های بالای ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود که می‌تواند به معنای وداع بازار با خودروهای صفر زیر ۱۰۰ میلیون تومان باشد.

البته کارشناسان تأکید دارند در صورت گشایش در سمت عرضه و رشد تیراژ در کنار به‌کارگیری ظرفیت‌های تولیدی از حیث تنوع این کف می‌تواند زیر ۱۰۰ میلیون تثبیت شود

  • پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و خلق رکورد تازه

خانواده ۲۰۶ همانند هفته گذشته رکوردهای جدیدی از خود با جای گذاشتند. ثبت رکوردهای جدید در شرایطی است که در این هفته ایران‌خودرو سومین فروش فوق‌العاده خود را برگزار کرد و در این حراجی ۱۶ هزار دستگاه خودرو قرعه‌کشی شد.

در لیست ۵ محصولی که در این طرح فروش عرضه شدند دو خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و همچنین مدل صندوقدار ۲۰۶ نیز حضور داشتند.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به‌عنوان ارزان‌ترین عضو این خانواده سه‌نفره در این هفته ورود خود به کانال ۲۰۰ میلیون تومان را شاهد بود.

تیپ ۵ این خودرو نیز همچنان در جاده افزایش قیمت حرکت می‌کند این هفته نیز به میانه کانال ۲۴۰ میلیون تومان رسید و از سوی فروشندگان باقیمت ۲۴۵ میلیون تومان عرضه شد.

۲۰۶ صندوق‌دار نیز بافاصله نه‌چندان زیادی پشت سر تیپ ۵ این خودرو در جاده افزایش قیمت حرکت کرد. خریداران مدل صندوقدار ۲۰۶ باید برای خرید این خودرو ۲۴۲ میلیون تومان به‌حساب فروشندگان واریز می‌کردند.

  • جابه‌جایی کانال قیمتی خانواده سمند

 خانواده سه‌نفره سمند نیز همانند خانواده پژو ۲۰۶ این هفته کانال‌های قیمت خود را جابه‌جا کردند و با قیمت‌های جدید در بازار حضور داشتند تا به‌نوعی متقاضیان خود را شگفت‌زده کنند.

سمند LX ساده به‌عنوان ارزان‌ترین عضو این خانواده وارد کانال ۱۸۰ میلیون تومان شد. این خودرو نیز در میان محصولات عرضه‌شده در طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو حضور داشت. بااین‌حال حضور در این حراجی باعث نشد که قیمت سمند LX همانند دو عضو خانواده ۲۰۶ در این فروش فوق‌العاده در جاده کاهش حرکت کند.

ایران خودرویی‌ها سمند LX را با موتور EF۷ نیز تولید می‌کنند. این محصول نیز رشد قیمت را تجربه کرد و وارد کانال ۲۰۰ میلیون تومان شد و ۲۰۳ میلیون تومان در بازار قیمت خورد.

سمند سورن نیز کانال قیمتی خود را عوض کرد و وارد کانال ۲۲۰ میلیون تومان شد. متقاضیان برای خرید این خودرو باید ۲۲۳ میلیون تومان پرداخت کنند.

  • پرسه تیبا صندوقدار در محدوده ۱۲۰ میلیون

تیبا صندوقدار و تیبا ۲ باهم خانواده تیبا را در بازار تشکیل می‌دهند.

این خانواده که قرار است به‌زودی جایگزین خانواده پراید شود و کف قیمت بازار را تشکیل دهد این هفته رشد قیمت را تجربه کرد.

مدل هاچ بک (بدون صندوق‌عقب) که طرفدار بیشتری دارد این هفته کانال قیمت خود را تغییر داد. تیبا ۲ در بازار ۱۳۴ میلیون تومان قیمت دارد.

تیبا صندوق‌دار نیز قیمت ۱۱۸ میلیون تومان را در کارنامه خود ثبت کرد.

مدل صندوقدار تیبا این هفته کانال قیمتی خود را تغییر نداد اما به نظر می‌رسد این خودرو به‌زودی خود را آماده ورود به کانال ۱۲۰ میلیون تومانی کند.

ساینا نیز که همواره قیمتی نزدیک به تیبا ۲ دارد باقیمت ۱۳۵ میلیون تومان در بازار دادوستد شد.

برچسب‌ها