گروه حوادث: با آزادی یک توریست ژاپنی و امام جمعه فهرج که از سوی اشرار مسلح در جنوب کشور گروگان گرفته شده بودند، تلاش برای رهایی ۱۶ ‌مامور انتظامی که پنجشنبه گذشته در بخش مرزی سراوان توسط اشرار ربوده شدند، ادامه دارد.

مهرماه سال گذشته خبری روی خروجی خبرگزاری‌های داخلی و خارجی قرار گرفت که از ربوده شدن یک توریست ۲۳ ساله ژاپنی از سوی اشرار مسلح در جنوب کشور حکایت داشت.

ماجرا هنگامی رخ داد که این توریست ۲۳ ‌ساله ژاپنی ۱۶ مهرماه از محل سکونت خود یعنی مهمانسرای اتباع خارجی در شهر بم خارج شد تا برای تماشای ارگ بم به این منطقه برود ولی از سوی اشرار مسلح ربوده شد، ربایندگان سپس وی را از بم به استان سیستان و بلوچستان و از آنجا به پاکستان انتقال دادند.

به گزارش فارس، با آ‌غاز بررسی‌ها مشخص شد گروگانگیری از سوی فردی صورت گرفته که برای آزادی پسرش که از سوی ماموران امنیتی دستگیر شده بود اقدام به ربودن توریست ژاپنی کرده تا بتواند با تبادل پسرش با تبعه ژاپنی، وی را از زندان آزاد کند.

ربودن امام جمعه فهرج

با این اطلاعات، تحقیقات ماموران وزارت اطلاعات برای یافتن ردی از اشرار مسلح و آزادی توریست ژاپنی آغاز شد اما در حالی که تحقیقات ادامه داشت، ۲ ماه قبل خبر ربوده شدن امام جمعه‌ فهرج از سوی اشرار مسلح در جنوب کشور انتشار یافت.

در حالی که بررسی‌ها حاکی از آن بود که امام‌جمعه فهرج نیز از سوی همان گروه مسلح ربوده شده، اقدامات گسترده برای پایان دادن به این گروگانگیری ادامه یافت تا اینکه شنبه گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای - وزیر اطلاعات- در جمع خبرنگاران از آزادی توریست ژاپنی و امام جمعه فهرج از بند قاچاقچیان مواد‌مخدر و اشرار مسلح خبر داد.

وی در تشریح آزادی این ۲ گروگان گفت: اشرار مسلح پس از ربودن توریست ژاپنی برای آزادی گروگان خود از جمهوری اسلامی ایران، درخواست آزادی اعضای زندانی خود در داخل کشور را داشتند.

فشار اشرار برای آزادی همدستان زندانی

وزیر اطلاعات ادامه داد: در حالی که اعضای این گروه برای تحت فشار دادن مقامات ایران اقدام به ربودن امام جمعه فهرج و انتقال او به پاکستان کرده بودند، ماموران اطلاعات سیستان و بلوچستان با همکاری اعضای شورای تامین استان به‌خصوص دستگاه قضائی، اعضای اصلی گروگانگیری را شناسایی و آنها را دستگیر کردند.

محسنی‌اژه‌ای افزود: به‌دنبال دستگیری اعضای اصلی گروه، دیگر اشرار متواری در پاکستان نیز مجبور شدند تبعه ژاپنی و امام جمعه فهرج را آزاد کنند و به این ترتیب این ۲ گروگان وارد ایران شدند.

آزادی این ۲ گروگان از بند اشرار مسلح در حالی صورت می‌گیرد که در حال حاضر تلاش برای رهایی ۱۶ مامور نیروی انتظامی که پنجشنبه گذشته هنگام گشتز‌نی در بخش مرزی سراوان از سوی افراد مسلح ربوده شدند، ادامه دارد.

در همین حال سردار قاسم رضایی - فرمانده مرزبانی ناجا-  گفت: به‌دنبال گروگان‌گیری ۱۶ نفر از پرسنل نیروی انتظامی در سراوان، رایزنی‌ها در سطح ملی و منطقه‌ای برای آزادسازی گروگان‌ها صورت گرفته و مقرر شد دولت پاکستان موضوع را پیگیری کند.

تشکر ژاپنی‌ها

ماساهیرو کومورا وزیر امور خارجه ژاپن، رسماً از ایران به خاطر تلاش  برای آزادی گروگان  ژاپنی، تشکر کرد.