به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی محبی سرپرست معاونت برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره جایگاه زبانهای خارجی در تدوین راهنماهای برنامه درسی تحولی و ورود زبانهای خارجی جدید به فهرست زبانهای خارجی مصوب اظهار کرد: در برنامه درسی ملی و مصوبات شورای عالی، تدریس زبانهای انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و روسی تصویب و به رسمیت شناخته شده است.
وی افزود: در واقع از گذشته، به جز زبان انگلیسی، امکان انتخاب و تدریس زبانهای دیگر هم وجود داشته و انتخابی بوده، هرچند زبان انگلیسی زبان غالب است.
سرپرست معاونت برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه یک بحث مطرح و مهم این است که آموزش زبانهای خارجی فقط منحصر به انگلیسی نباید باشد، گفت: دانشآموز حق انتخاب دارد و سازمان پژوهش باید برای زبانهای مطرح و مهم دنیا که تعامل بیشتری با آنها داریم برنامه درسی و محتوای لازم را آماده کند.
محبی ادامه داد: پس از آن باید اختیار را به دانشآموز بدهیم که خودش انتخاب کند، بخواند و ارزشیابی هم از همان زبان خارجی به عمل بیاید.
وی درباره پیشنهاد مطرح شده از سوی رئیس سابق سازمان پژوهش برای ورود زبان جدیدی چون چینی و عربی به فهرست آموزش زبانهای خارجی در سال گذشته گفت: قطعا وقتی میگوییم زبان خارجی، باید اگر زبان خارجی رسمی بینالمللی دیگری وجود دارد آن را به فهرست زبانهای مصوب اضافه کنیم و حق انتخاب را به دانشآموزان بدهیم.
سرپرست معاونت برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره زمان بازنگری و تصمیمگیری در این باره گفت: راهنمای برنامه درسی زبان خارجی یکی از ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری است که در راهنماهای برنامه درسی که قرار است تا آخر سال به سرانجام برسد گنجانده شده و این موضوع نیز بررسی می شود.
محبی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که بحث زبانهای خارجی دیگر هم برای سال آینده به طور جدی مطرح شود.