فرانک عطیف: تنها پدر و مادرها نیستند که نگران تأثیر دنیای وب هستند. براساس پژوهشی جدید نوجوان‌ها هم از این بابت نگران‌اند.

این پژوهش‌ را بنیاد استرالیایی «دوران کودکی و نوجوانی» انجام داده است. برای انجام پژوهش مورد نظر از 600 کودک و نوجوان 10 تا 14 ساله سؤال شده است و این بررسی نشان می‌دهد که آنها هم نسبت به مسئله نفوذ و تأثیر اینترنت و امنیت‌شان در دنیای مجازی حساسند.

   طبق این تحقیق، 46 درصد شرکت‌کنندگان گفته‌اند با مطلب ها و محتوایی روبه‌رو شده‌اند که نگرانشان کرده و تقریباً 25 درصد احساس ناامنی کرده‌اند و نگران خطرهایی هستند که می‌تواند در دنیای اینترنت وجود داشته باشد.

   «جوتوچی»، مدیر اجرایی این سازمان می‌گوید: «آنها به سایت‌هایی رفته‌اند که محتوایش را درک نکرده‌اند، یا شوکه‌شان کرده است. به نظر من پدر و مادرهایشان سعی می‌کنند اینترنت را برای آنها ترجمه کنند... من معتقدم آنها بیش از والدینشان در باره اینترنت، آگاهی دارند. فناوری به سرعت به پیش می‌رود و نوجوان‌ها گاه چیزهایی را می‌بینند که درکش نمی‌کنند و آن را نمی‌فهمند. به نظر من این پژوهش نشان می‌دهد که آنها خواستار مشارکت والدینشان هستند و این فقط به معنای کنترل نیست، بلکه ایجاد ارتباط بین نوجوان‌ها و بزرگ ترهاست.»

   در این پژوهش از نوجوان‌ها در باره حسشان نسبت به امنیت، آرامش و افرادی که در صورت بروز مشکل از آنها کمک می‌خواهند، نیز سؤال شده است.

   بیشتر نوجوان‌ها گفته‌اند راحت‌ترند که از پدر و مادرشان کمک بگیرند. با توجه به پیشنهادهای نوجوان‌ها به هم سن و سال‌هایشان و بررسی تحلیلگران این پژوهش، خود نوجوان‌ها نیز باید در ایجاد ارتباط با بزرگ ترها و نزدیک کردن آنها به این فناوری تلاش کنند.


تصویرگری از ساناز رفیعی