آزادسازی زمین برای اجرای نخستین طرح ریلی خراسان شمالی در حد فاصل جوین - اسفراین، معطل موافقت اهالی سه روستای استان خراسان رضوی است و پیگیری‌ها در این باره هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر کل دفتر فنی استانداری خراسان شمالی گفت: بخشی از کار آزادسازی زمین انجام شده اما باقی آن با مخالفت اهالی روستاهای زیرآباد، زورآباد و کمایستان در شهرستان جوین در خراسان رضوی بلاتکلیف مانده است. زمینی که باید تملک شود مربوط به سه روستاست و ۴۰ هکتار وسعت دارد. اهالی این روستاها مخالف عبور راه‌آهن از زمین‌های خود هستند و به هیچ شکل اجازه نقشه‌برداری نمی‌دهند. در این زمینه پیگیری انجام شده اما به نتیجه نرسیده‌ایم و در صورت تملک زمین، پیمانکار آماده است تا زیرسازی را در ۶ ماه تکمیل کند.

جواد زارعی گفت: برای اجرای پروژه ریلی جوین - اسفراین در سفر رئیس جمهوری به استان ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب و مقرر شد این پروژه تا سال ۱۴۰۰ تکمیل شود. اجرای پروژه طولانی شده و از برنامه زمان‌بندی عقب افتاده است، با توجه به مشکلات پیش رو، حتی در صورت تامین اعتبار، این امر در موعد مقرر محقق نمی‌شود. قطعه اول راه‌آهن جوین - اسفراین به طول ۲۷ کیلومتر، ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زیرسازی این قطعه تمام شده و در مرحله اجرای گالری و دیوار ضامن در کیلومتر ۱۵ تا ۱۶ است. قطعه دوم هم به طول ۳۱ کیلومتر، ۳۸ درصد پیشرفت دارد و ۱۰ کیلومتر انتهایی مسیر مشکل آزادسازی زمین را دارد.

مدیر کل دفتر فنی استانداری خراسان شمالی اظهار داشت: قرار بوده ۱۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع صندوق توسعه ملی و ۵۰۰ میلیارد ریال هم از محل تملک دارایی‌های سال‌های ۹۸ و ۹۹ به این پروژه اختصاص یابد که متاسفانه تاکنون تنها ۷۴ میلیارد ریال اعتبار به صورت اوراق با سررسید ۱۴۰۱ پرداخت شده است. اجرای این طرح ریلی مصوبه سفر رئیس جمهوری است و تاکنون ۷۰ میلیارد ریال برای آن تخصیص پیدا کرده است.

با بهره‌برداری از پروژه آنتنی راه‌آهن اسفراین - جوین، استان خراسان شمالی از طریق شهرستان اسفراین به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب بجنورد قرار دارد.