تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۳

همشهری آنلاین: هوگو چاوز روز دوشنبه 16 ژوئن برای دیدار با فیدل و رائول کاسترو وارد کوبا شد

به نوشته ال پاییس، هوگو چاوز در بدو ورود به فرودگاه خوسه مارتی در شهر لا هاوانا پایتخت کوبا ضمن آنکه فیدل کاسترو را همکار و متفکر و انقلابی بزرگ آمریکای لاتین خواند، خبر دیدار خود با وی را تایید کرد.

او در گفت و گو با خبرنگاران افزود: فیدل کاسترو سرحال است و اداره امور در دستان رائول است  در حالی که انقلاب کوبادوران توسعه را سپری می‌کند. چاوز افزود: این انقلاب (انقلاب کوبا) با دو برابر کردن ضربآهنگ خود به پیش می‌رود.

چاوز هدف خود از این سفر را نزدیکی اتحاد و همکاری میان دو کشور کوبا و ونزوئلا و بویژه گفت و گو درباره بانک آلبا(جایگزین بولیواری برای ملت‌های آمریکای ما) اعلام کرد. چاوز تاسیس بانک البا را  نقطه آغازی مثبت برای استفاده از بخشی از ذخایر بین‌المللی ، اتحاد منابع برای اجرای برنامه‌های اعتباری جهت توسعه کشاورزی، توصیف کرد.

رییس جمهوری ونزوئلا با اشاره به این که کوبایی‌ها و ونزوئلایی‌ها باید خود را جهت گرامیداشت پنجاهمین سالگرد انقلاب کوبا و دهمین سالگرد انقلاب بولیواری ونزوئلا آماده کنند، گفت:"ما اینجا با سرزندگی، حرکت، با پیروزی و با رشد و توسعه، سالگرد این دو انقلاب را جشن خواهیم گرفت.

چاوز در خاتمه گفت: انقلاب کوبا به واقع در حال پیمودن مسیر توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

هوگو چاوز پیشتر روز یکشنبه 15 ژوئن در برنامه الو پرسیدنته از قصد خویش مبنی بر سفر به کوبا خبر داده بود.