گروه سیاسی: با آنکه تا انتخابات دهم ریاست‌جمهوری حدود یک سال باقی مانده است

گروه‌های دوم‌خردادی با هدف تحت‌تأثیر قرار دادن فضای رسانه‌ای و عمومی کشور که عموما دور از فضای انتخابات است، برنامه پرحجمی را در ارتباط با  انتخابات آینده ریاست‌جمهوری از هم اکنون در دستور کار دارند.

در حالی که بعضی فعالان سیاسی تندروی  این جناح صراحتا پیشنهاد می‌کنند، برای ایجاد چالش در نظام، گزینه‌هایی با سابقه محکومیت قضائی را به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کنند و تهدید کنند درصورت رد صلاحیت چنین افرادی، از حضور در انتخابات خودداری می‌کنند، بخش دیگری از نیروهای دوم خردادی دیدگاهی متفاوت دارند. 

رسانه‌ها هم در هفته‌های اخیر از گزینه‌های گوناگونی برای نامزد اصلاح طلبان در انتخابات آینده یاد می‌کنند.

سید محمد خاتمی، مهدی کروبی، محمد علی نجفی، محمدرضا عارف، محسن مهر علیزاده، محمدرضا خاتمی و عبدالله نوری از جمله افرادی هستند که یا شخصا برای حضور دررقابت‌های انتخاباتی آینده اظهار تمایل کرده‌اند یا توسط طیف‌های مختلف سیاسی و رسانه‌ای دوم خردادی‌ها مطرح شده‌اند.

نامه 13

سید محمد خاتمی رئیس دولت‌های هفتم و هشتم در جمهوری اسلامی، برابر  قرائن آشکار شده چندان بی‌رغبت به حضور در میدان انتخابات آینده نیست. 

رئیس‌جمهوری سابق با آنکه قبلا گفته بود که برای آمدن به عرصه انتخابات با کسی مشورت نمی‌کند، در نامه‌ای به 13 نفر از چهره‌های شاخص سیاسی از آنان خواست تا درخصوص نامزد شدن یا نشدن وی در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم اعلام نظر کنند.

عبدالواحد موسوی لاری، هادی خانیکی، علی ربیعی، محمد علی ابطحی، محمدرضا عارف، کاظم نورمفیدی، یوسف صانعی و محسن میردامادی از جمله کسانی هستند که خبرگزاری فارس اعلام کرد که این نامه برای آنان ارسال شده است. 

مسعود سلطانی‌فر عضو حزب اعتماد ملی هم درگفت‌وگو با همشهری صادق خرازی و سیدمصطفی‌تاج‌زاده را از جمله این افراد عنوان و از ذکر دیگر دریافت‌کنندگان نامه خاتمی خودداری کرد. 

ارزیابی فضای رسانه‌ها و مخاطبین آنها یک سال پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری و زمینه‌سازی برای حضور فرد دلخواه دوم‌خردادی‌ها تنها توجیه طرح خبر این نامه‌نگاری است.

دیدار کروبی و عارف

محمدرضا عارف اعلام کرده بود که درصورت نامزد نشدن خاتمی، وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده خواهد شد. 

نامه خاتمی باید برای او پاسخی روشن می‌داشت اما او بی‌توجه به این نامه به دیدار مهدی کروبی رفت و خود را نامزد جدی انتخابات آینده دانسته واحتمال حضورش را بیش از50 درصد اعلام کرده بود. البته این احتمال نیز وجود دارد که عارف به نمایندگی از خاتمی و برای قانع کردن کروبی برای نیامدن در عرصه انتخابات با وی دیدار کرده باشد.

سلطانی‌فر، عضو حزب اعتماد ملی با تایید خبر دیدار اخیر مهدی کروبی، دبیرکل حزب متبوعش با محمدرضا عارف گفت: عارف و کروبی در این دیدار بر نامزدی تنها یک فرد از سوی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم تاکید کردند.

اظهارات کروبی

دبیر کل حزب اعتماد ملی با اشاره به اعلام آمادگی برخی از افراد برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: هر چند به‌نظر می‌رسد، با توجه به زمان باقیمانده، آغاز فعالیت‌های انتخاباتی زود باشد، ولی تحقق این امر به برگزاری یک انتخابات پر شور و حداکثری در سال آینده کمک می‌کند.

مهدی کروبی در گفت‌وگو با پایگاه خبری حزب اعتماد ملی با اشاره به برخی اظهارات افزود: هر کسی حق دارد بسته به توانایی و شایستگی‌هایی که دارد وارد این عرصه می‌شود و البته کسی متولی دیگری نیست.