به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جواد فکوری در دی ماه سال ۱۳۱۷ در محله چرنداب کوی شرکت در تبریز به دنیا آمد. پدرش فردی مذهبی بود که در آن زمان به دلیل عدم رونق بازار به همراه خانوادهاش به تهران مهاجرت کرد. جواد دوران ابتدایی را در مدرسه اقبال واقع در محله قدیمی دردار و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان مروی تهران به پایان رساند و در سال ۱۳۳۰ موفق به اخذ دیپلم شد.
-
شهیدی که خلبانی را با پزشکی عوض نکرد
شهید فکوری در سال ۱۳۳۸ در آزمون سراسری دانشگاهها شرکت کرد و در رشته پزشکی پذیرفته شد؛ اما به دلیل علاقه وافری که به آموختن خلبانی داشت، انصراف داد و در مهر ماه همان سال به استخدام دانشکده خلبانی نیروی هوایی درآمد. او پس از گذراندن دورههای مقدماتی اولین پرواز مستقل خود را در خرداد ماه سال ۳۹ با یک فروند هواپیمای تی ۳۳ به مدت یک ساعت و نیم بر فراز آسمان دوشان تپه انجام داد.
جواد فکوری پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز در ایران برای تکمیل دوره تخصصی پرواز به کشور آمریکا اعزام و پس از ۸۷ هفته با ۲۶۳ ساعت آموزش پرواز با انواع هواپیماهای شکاری، موفق به دریافت گواهینامه خلبانی هواپیمای شکاری اف ۴ شد و پس از آن به ایران بازگشت و با درجه ستوان دومی در پایگاه یکم شکاری مهرآباد مشغول خدمت شد. مسئولیت عملیات گردان ۱۰۲ شکاری، گردان یکم شکاری شعبه استاندارد، گردان پرواز کور و عملیات تیپ سوم شکاری از عمدهترین مشاغل قبل از پیروزی انقلاب شهید فکوری بود. او با گذراندن دورههای هنر آموزگاری پرواز، تیراندازی هوایی در شب و فرماندهی ستاد در مجموع با ۳ هزار و ۳۴۰ ساعت پرواز بر روی هواپیمای اف ۴ یکی از خلبانان موفق و برتر نیروی هوایی بود.
-
شهید فکوری، مهره کلیدی ایران در مقابله با رژیم بعثی عراق
شهید فکوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مشاغل را به عهده داشت: فرماندهی پایگاه دوم شکاری تبریز، فرماندهی منطقه هوایی مهرآباد و معاونت عملیات نیروی هوایی که به دلیل جدیت و پشتکار او در مسئولیتهایش، در هفتم خرداد ماه سال ۱۳۵۹ به سمت فرماندهی نیروی هوایی ارتش منصوب شد. لیاقت، کاردانی و شایستگی فکوری در مسئولیت فرماندهی و ارائه طرحهای منطقی و کاربردی در ساماندهی نیروی هوایی پس از پیروزی انقلاب، باعث شد که او با حفظ سمت در بیستم شهریور ماه همان سال به عنوان وزیر دفاع کابینه شهید رجایی منصوب شود.
-
کدام خلبان نیروی هوایی ارتش توطئه خلق مسلمان در تبریز را خنثی کرد؟
نقش او در خنثی کردن ماجرای حزب خلق مسلمان در تبریز زمانی که فرماندهی پایگاه دوم شکاری را برعهده داشت، بسیار حساس بود و او توانست با منسجم کردن نیروهای متعهد پایگاه و همکاری برادران انجمن اسلامی، توطئه دشمنان را نقش بر آب سازد. وی زمانی به فرمانده پایگاه یکم شکاری منصوب شد که عناصر ضد انقلاب پایگاه مذکور، هر روز در لوای شعارهای انحرافی و طرح مسائل جنبی، قصد داشتند امور عملیاتی پایگاه را دچار وقفه و اختلال کنند؛ اما با زحمات فکوری و کمک کارکنان دلسوزان و متعهد، نه تنها تلاشهای عناصر ضد انقلاب خنثی و بی اثر شد بلکه کارایی عملیاتی پایگاه نیز افزایش یافت؛ همچنین نقش فکوری به صورتی قاطع و مصمم در هدایت عملیات خنثی سازی کودتای نقاب در پایگاه شهید نوژه و نظارت وی در دستگیری عناصر این کودتا قابل توجه بوده است. نقش فکوری در طراحی و اجرای بزرگ ترین عملیات ۱۴۰ فروندی که تنها به فاصله ۱۰ ساعت از آغاز جنگ تحمیلی و به تلافی اولین حمله ناجوانمردانه رژیم بعث عراق انجام شد نیز، همواره نقطه عطفی در تاریخ نبردها و جنگهای هوایی به شمار میآید.
-
عروج عقاب تیزپرواز ایران در آخرین پرواز خود
فکوری در سالهای پس از انقلاب چندین بار توسط عناصر وابسته و ضد انقلاب تا مرز شهادت پیش رفت و سرانجام در شامگاه هفتم مهرماه ۱۳۶۰ زمانی که همراه تنی چند از سرداران رشید اسلام به نامهای فلاحی، نامجوی، کلاهدوز، جهانآرا و برخی دیگر که حامل خبر فتح و پیروزی رزمندگان سلحشور اسلام بودند و به منظور دیدار و ارائه گزارش فتح به فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خمینی از منطقه عملیاتی به تهران بازمی گشتند، در اثر سانحه سقوط هواپیمای سی ۱۳۰ در ۳۰ مایلی جنوب شهر تهران در کهریزک به افتخار شهادت نائل شد. شهید فکوری به هنگام شهادت ۴۳ سال داشت و از او سه فرزند به یادگار مانده است.
-
شروع جنگ تحمیلی و لزوم انسجام نیروهای نظامی ایران در مقابله با رژیم بعث
با شروع جنگ تحمیلی در آخرین روزهای تابستان ۱۳۵۹، رژیم بعثی، یورش همه جانبه خود را با انواع تانکها و نفربرهای زرهی و سلاحهای پیشرفته و پشت سر گذاشتن مرزهای بین المللی، به شهرها و روستاهای ایران اسلامی آغاز کرد و در مسیر پیشروی خود هر جنبندهای را به خاک و خون کشید. از این رو احساس ناامیدی بر بخش خاصی از مردم کشورمان حاکم شد و آنان برای مبارزه با دشمن به هر راهی متوسل میشدند. در این زمان به دلیل اوضاع خاص ناشی از پیروزی انقلاب اسلامی، نیروهای نظامی از انسجام لازم برخوردار نبودند و به همین دلیل رژیم عراق و حامیانش بر این باور بودند که خلبانان ایرانی توانایی به پرواز در آوردن هواپیماهای خود را ندارند.
در همین شرایط، خلبان جواد فکوری از فرماندهان شجاع و دارای نبوغ نظامی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که نام ماندگار و جاودان در تاریخ نیروی هوایی ایران دارد، به طراحی و اجرای اولین عملیات تلافی جویانه ایران علیه متجاوزان مشغول شد. او با دیدن اوضاع کشور و تجاوز دشمن، با استفاده از ناوگان نظامی خود به فکر اجرای عملیاتی افتاد که در برابر تجاوز دشمن بسیار سخت و کوبنده باشد.
-
طراح عملیات نخستین پاسخ به حمله صدام که بود؟
شهید فکوری، خلبانان شجاع و دلیر ارتش را از پایگاههای مختلف فراخواند و به دلیل نبود برخی از آنان خواست تا صبح بر روی برنامه پروازی، نوع ماموریت و تعیین نقاط هدف مورد نظر کار کنند. او فرمانده هر گروه پروازی را تعیین کرد و بمب های متناسب با نوع هواپیما و نوع هدف به گردانهای نگهداری سفارش داده شد. مسیر رفت و برگشت، باندهای فرعی و شرایط فرود اضطراری و همچنین محلهای سوختگیری در آسمان مشخص شد و سرانجام قبل از طلوع آفتاب به فاصله ۱۰ ساعت از حمله رژیم عراق اولین عملیات بزرگ نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران اجرا شد.
در این عملیات که به عملیات ۱۴۰ فروندی مشهور شد و به گفته تحلیلگران سیاسی و نظامی، یکی از عملیاتهای موفق و منحصر به فرد نظامی در تاریخ جنگ هوایی است، خلبانان هواپیماهای شکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران با ۱۴۰ فروند جنگنده و در تهاجمی وسیع، به پایگاههای هوایی و نظامی مثل موصل، الرشید، سلیمانیه، کوت، شعیبیه، ناصریه، ام القصر کرکوک و همچنین پالایشگاههای بصره و کرکوک فرودگاه حنانیه شمالی و المثنی، چاههای نفت باباگرگر و موصل و پلهای ارتباطی تنومه و بصره حمله کردند و پیروزمندانه به ایران بازگشتند. این عملیات ضربه قاطع جمهوری اسلامی ایران به رژیم عراق و سردمداران حامی آن بود و موجب شد تا طراحان نظامی آنها را وادار به تجدید نظر کرده و موجب زمینگیر شدن نیروهای زمینی ارتش بعثی در بعضی از مناطق شود.