مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل‌ها گفت: ۹۱۰۰ کانون جمعیتی در کشور در معرض خطر سیل هستند بنابر این تدوین ضوابط و استاندارهای مدیریت سیل در سطح حوزه‌های آبخیز مشرف به کانون‌های سکونتی و توسعه اقدامات پیشگیرانه آبخیزداری و آبخوانداری در بالا دست در دستور کار معاونت آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‌ها است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، ابوالقاسم حسین پور گفت: سیل موضوع مهم کشور است و امروز به یک دغدغه مهم برای مردم، مقامات کشوری بویژه مقام معظم رهبری تبدیل شده است. 

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها افزود: رهبر معظم انقلاب در پی سیل سال گذشته که به برخی از زیر ساخت‌ها، تاسیسات و اماکن مسکونی استان‌ها خسارت وارد شد، خواستند که کارهای آبخیزداری، آبخوانداری و حفاظت از جنگل‌ها را در دستور جدی کار قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: قانون جامع آبخیزداری توسط کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار دارد و موضوعات مربوط به سیل  مورد توجه جدی قانون قرار گرفته است.

  • هرجا اقدامات آبخیزداری انجام شده است، سیل پایین‌ترین خسارت را داشته است

به گفته حسین پور در سال گذشته ۱۳۸ مورد سیل بزرگ و کوچک در حوزه های آبخیز کشور اتفاق افتاده است و شواهد نشان می‌دهد که هرجا اقدامات آبخیزداری انجام شده است، سیل پایین‌ترین خسارت و تخریب را داشته است.

وی در ادامه گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور و قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک، اینکه شاهد وقوع سیل با شدت بیش از ۱۰۰ میلیمتر در یک روز در مناطقی از کشور باشیم  دور از انتظار نیست و باید با دقت و تامل بیشتری به بازگشت سیل و اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری نگریسته شود.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها افزود: رویکرد جدید سازمان به مقوله سیل صرفاً تهدید و خطر سیل نیست بلکه سیل را فرصت مغتنمی برای اقلیم خشک و نیمه خشک کشور می‌داند.

وی افزود: اقدامات آبخیزداری سبب نفوذ باران و سیلاب به داخل زمین می‌شود و تقویت سفره‌های زیرزمینی، تغذیه آبخوان‌ها، چاه‌ها، چشمه‌ها، حفظ خاک و پوشش گیاهی را به همراه خواهد داشت.

  • با ذخیره‌سازی سیلاب‌ها، نیاز آبی کشور تضمین می‌شود

در ادامه این نشست مجازی دکتر جهانگیر پرهمت - استاد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور- درباره طرح اطلس سیل و کاربرد آن در مدیریت سیل گفت: در هیچ جای دنیا سیل به طور کامل قابل کنترل نیست اما می‌توان صدمات آن را کاهش داد و با ذخیره‌سازی تمامی این سیلاب‌ها، نیاز آبی را تضمین کرد.

وی افزود: اولین بار نقشه اطلس سیل در سال ۸۵ در قالب سیمای حوزه‌های آبخیز توسط پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری تهیه و در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار گرفت.

این استاد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور در ادامه پیش‌بینی سیل، مهار و کاهش خسارت سیل و مدیریت آن را مورد نیاز اساسی دانست و دو روش را برای پیش‌بینی سیل ارائه کرد.

وی روش تعیینی با مدل‌سازی بارش‌ها و رواناب‌های حوضه و شیوه‌های  آماری در سطوح مختلف را از روش های کارآمد برای پیش‌بینی سیل معرفی کرد.

پرهمت با بیان اینکه سیل هم قابل پیش‌بینی است و هم می‌توان از شدت خسارت آن کاست خاطر نشان کرد: ایجاد سیل بند و بندهای کوچک و پخش سیلاب در مسیر وقوع آن می‌تواند در مدیریت کاهش خسارت و اثرات سیل اثرگذار باشد.

پرهمت تاکید کرد: برای مدیریت سیل نیازمند شناخت بیشتری هستیم و در اطلس سیل آنچه نیاز داریم این است که بدانیم سیل‌ها در کدام نواحی اتفاق می‌افتند، با چه شدتی ادامه پیدا می‌کنند و در کدام نواحی دارای گسترش بیشتری هستند.

این استاد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور درباره اطلاعات پایه مورد استفاده در این پژوهش گفت: برای این کاراز اطلاعات متعـددی از عوامل و پارامترهای مختلف سیل از جمله فراوانی وقوع سیل، خسارات، تلفات جانی و پهنه ای سیل‌گیـر، مراکـز مسـکونی و جمعیت در معرض سیل به همراه حجم آوردهای سیلابی سالانه و منحنی های شدت استفاده شده است.