منوچهر محمدی ضمن اشاره به جلسه شورایعالی تهیهکنندگان گفت: مجموعهای از مسائل و مشکلات روز حوزه تهیه و تولید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.اولین مسئلهای که تهیهکنندگان سینما را در سالجاری دچار نگرانی کردهافزایش تورم و گرانی و تأثیر مستقیم آن بر تولید آثار سینمایی است.
او ادامه داد: گرانی بیش از حد درحوزه قیمت تمامشده فیلم، افزایش بیرویه هزینه تبلیغات و نهادهای اصلی در این زمینه موجبات رسیدگی به پیشنهادی را فراهم آورد که منجر به بازنگری در سهم درآمد حاصل از نمایشفیلم بین تولیدکننده و سینمادار شد.
محمدی به مصوب شورایعالی اشاره کرد و افزود: نسبت پنجاه، پنجاه تقسیم درآمد فیلم در اکران نسبت عادلانه و منطقی نیست و این نسبتباید به 60 درصد و 40 درصد تغییر پیدا کند.
بدین معنا که 60 درصد سهم تولیدکننده و40درصد سهم سینمادار باشد. این درحالی است که بهدلیل افزایش قیمت ملک و زمینروزبهروز بهطور سرسامآوری بر ارزش افزوده قیمت سالنهای نمایش اضافه میشود وسالن سینما که بیش از دههابار قیمت اولیه خود را مستهلک کرده اکنون کاملا درحال بازدهی مثبت است.
او در عین حال گفت: از دیگر سو، عدمهمراهی سینماداران با تولیدکنندگان در هزینههای تبلیغات فیلم که سینمادار مستقیما ازمنافع آن بهرهمند میشود و تنهایی تولید و توزیعکنندگان در کشیدن بار این هزینهها بر دوش نحیف تولید کاملا سینماداران را در حاشیه امن قرار داده است. به هرصورت مقرر شد که اقدامات قانونی برای به نتیجه رسیدن این مصوبه از این هفته بهطورجدی پیگیری شود.
سخنگوی شورایعالی تهیهکنندگان بر تغییر روز بلیتنیم بها دوباره تاکید کرد و گفت: نکته بعدی تغییر روز بلیت نیمبها بوده که با وجودتصویب آن برای روز دوشنبه هر هفته، تاکنون این تغییر صورت نگرفته است و کماکان شنبهها روز نیمبها است، کارشناسی اعضای شورا حکایت از این دارد که فروش نیمبهاروز شنبه تأثیر منفی بر میزان فروش روز جمعه که از روزهای اصلی نمایش در سینماهاست، دارد.
او ادامه داد: در این جلسه مصوب شد درمحدوده زمانی مشخص مثلا از اول تیر ماه تا اطلاعرسانی کامل به مردم، هر دو روزشنبه و دوشنبه بلیت نیمبها باشد و پس از نهاییشدن، روز شنبه از حالت نیمبها خارجشود.
سخنگوی شورایعالی گفت: ضمنا شورایعالی با تخصیص دو روز نیمبها فرصت بیشتری در اختیار مردم برای بهرهمندی از فیلمها در فصل تابستان فراهم آورد و همچنین اجرای این پیشنهاد درحالی است که شورایعالی کماکان برخواسته قبلی خود مبنی بر افزایش بهای بلیت در سینماهای درجه یک و دو اصرار جدی دارد و معتقد است: افزایش هزینهها در سالجاری نیز با این افزایش بهای بلیت جبران نخواهد شد.
منوچهر محمدی گفت: در ادامه این جلسه با ارائه گزارشهایی در مورداقدامات انجامشده در مبارزه با قاچاق فیلمهای سینمایی؛ شورایعالی ضمن تشکر ازاقدامات انجامشده و تأکید بر اینکه این مبارزه باید به شکل مداوم و خستگیناپذیرادامه پیدا کند تا ریشه این مفسده در سینمای ایران خشکیده شود؛ مصوب نمود
ستادویژهای مرکب از نمایندگان هر سه تشکل سینمایی تهیه و تولید به شکل پیگیر کار برخوردبا کسانی که قصد نابودی سینمای ایران را دارند دنبال نمایند و از تمام ظرفیتها وفرصتهای قانونی و مکانیسمهای صنفی و قضائی و انتظامی برای برخورد با سوداگران این عرصه استفاده نماید.
این ستاد از روز پنجشنبه 30خرداد ماه کار منظم و اجرایی خود را شروع و با همکاری مؤسسات رسانه ویدئو و همچنین مسئولان مؤسسه رسانههای تصویری ابراهیم داروغهزاده و اسداللهی که از طرف وزارت ارشاد زحمات زیادی در این عرصه کشیدهاند؛ امر نظارت بر جلوگیری از قاچاق را دنبال کنند.
در همین حال 8 تیرماه امسال دوران مدیریت رضا میرکریمی در خانه سینما پس از یک سال و 9 ماه به پایان میرسد و از هم اکنون گمانهزنیها در مورد مدیرعامل آینده خانه سینما آغاز شده است.
برخی اسامی برای مدیرعاملی خانه سینما مطرح شدهاند اما براساس شنیدهها تاکنون از محمد مهدی عسگرپور بهعنوان یکی از گزینههای اصلی این سمت نامبرده شده است. عسگرپور قبلا سابقه مدیریتی در بنیاد سینمایی فارابی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران داشته است.
البته سینماگرانی چون مجید مجیدی، ابوالحسن داوودی، علیرضا رئیسیان، کمال تبریزی، منوچهر محمدی، حبیبالله کاسهساز، علی معلم، محمدرضا شرفالدین، همایون اسعدیان نیز بهدلیل سوابق مدیریتی طبیعتا، میتوانند از سوی جامعه اصناف سینمای ایران در معرض معرفی و انتخاب توسط هیأتمدیره خانه سینما باشند.