همشهری آنلاین: باستان شناسان مصری موفق به کشف دو قلعه (دژ نظامی) هخامنشی در این کشور شدند.

به گزارش پرس تی وی، ضاحی حواص دبیرکل کمیته عالی عتایق مصر بر این باور است که این دو قلعه مرتبط با دوران حضور هخامنشیان در این منطقه است.

قلعه‌های یاد شده در 30 کیلومتری کانال سوئز واقع شده‌اند، اما تا کنون درباره جزییات معماری این دو بنا گزارشی ارائه نشده است.

حضور هخامنشیان در مصر از زمان حمله کمبودجیه پسر کوروش اولین پادشاه هخامنشیان به این کشور آغاز شد. کمبوجیه پس از حمله به مصر پساممتیچوس سوم آخرین فرعون سلسله بیست و ششم فراعنه این کشور را شکست داد. فرعون یاد شده پیش از شکست تنها شش ماه بر مصر حکمروایی کرده بود.

احتمال می‌رود یافته‌های جدید باستان شناسان مصری بر این مساله صحه بگذارد که در زمان حکمرانی هخامنشیان بر مصر، معماری هردو فرهنگ ایرانی و مصری بر یک دیگر تاثیر متقابل گذاشته بود.

داریوش بزرگ دومین حکمران بیست وهفتمین سلسله فراعنه مصری بود. او بزرگترین معمار سلطنتی عصر خویش بود. از زمان سلطنت وی معماری ایرانی دارای سبک جدیدی شد که تا آخرین سال‌های امپراطوری هخامنشی نیز دوام یافت.

داریوش نیز همانند کوروش به ادیان بومی مناطق متصرفی احترام می‌گذاشت. او به مصریان کمک کرد تا مجددا مدرسه طبابت مبعد ساییس را احیا و به کلیمیان اجازه داد معبدی را در قدس احداث کنند.