حضور سگ‌های ولگرد نه‌تنها تصویر تبریز را از لحاظ منظر شهری مخدوش کرده، بلکه موجب نگرانی مردم از پیامدهای پرسه زدن این حیوان‌ها در شهر شده است؛ امری که چندان از سوی سازمان‌های متولی چون شهرداری به آن توجه نمی‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، این روزها شاهد تجمع سگ‌های ولگرد در خیابان‌هایی مانند اشرفی لاله، رسالت، یاغچیان، مرزداران، راه‌آهن، میدان جهاد و حتی وسط شهر و بسیاری دیگر از مناطق تبریز هستیم که باعث ناراحتی بسیاری از هموطنان شده‌اند. سگ‌هایی که آزادانه در شهر پرسه می‌زنند و علاوه بر برهم زدن منظر شهری، احتمال خطرات جانی و بهداشتی را نیز برای شهروندان افزایش داده‌اند.

سگ‌های ولگرد در محوطه کانون

تعدادی از شهروندان تبریزی اعلام کرده‌اند مدتی است که خیابان اقبال‌آذر رسالت، جایی که دبستان بنت‌الحسین شاهد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و هنرستان میرک قرار دارد، پر از سگ‌های ولگردی شده است که رفت و آمد کودکان، والدین و حتی افراد شاغل در این محیط‌های آموزشی را دشوار کرده است.

بی‌توجهی شهرداری

یکی از این شهروندان می‌گوید: با وجود تماس‌های مکرر کانون با شهرداری برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، همچنان تعداد زیادی از آنها در محوطه فضای سبز کانون و محله پرسه می‌زنند که علاوه بر خطر حمله این جانوران به کودکان و رهگذران، از نظر بهداشتی نیز برای محیطی که کودکان در آن رفت و آمد می‌کنند خطرآفرین است.

پرسه در مسیر مدارس

یکی دیگر از ساکنان منطقه رسالت تبریز نیز می‌گوید: هنگامی که از مدرسه دخترم برای رفتن به کانون پرورش فکری خارج شده بودیم، با یورش چند سگ سرگردان مواجه شدیم و اگر رهگذران و ماشین‌های عبوری کمک نمی کردند، مشخص نبود سرانجام کار ما با این سگ‌های ولگرد به کجا می‌انجامید. با چنین شرایطی مشخص نیست اگر والدین دانش‌آموزان کودکان خود را همراهی نکنند، چه خطراتی متوجه آنها خواهد بود. انتظار داریم سازمان‌ها و نهادهایی که مسئول جمع‌آوری این سگ‌های ولگرد هستند با عمل به وظیفه خود، شهروندان را از نگرانی رها کنند.

به موضوع رسیدگی شود

عبدالله تقی‌پور، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز، در این باره گفت: کمیته مدیریت حیوانات شهری در کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر ایجاد شده و افرادی هستند که در این زمینه با علاقه فعالیت می‌کنند. نیاز است به وضعیت سگ‌های ولگرد رسیدگی شود، چراکه با رسیدن فصل سرما و کوتاه شدن روزها، حضور این حیوانات در معابر و محلات موجب ترس شهروندان و به‌خصوص کودکان می‌شود.

شرایط رسیدگی در تبریز مناسب نیست

محرم محمدزاده، عضو شورای اسلامی شهر تبریز، نیز با بیان اینکه شرایط رسیدگی به سگ‌های بی‌صاحب در تبریز مناسب نیست اظهار کرد: مردم از حضور گله‌ای سگ‌ها در مناطق مسکونی گله‌مند هستند. نگهداری سگ‌ها در پناهگاه‌ حیوانات به ‌صورت‌ گله‌ای کاری اشتباه و منسوخ است. باید فکری اساسی برای ساماندهی‌ سگ‌های بی‌صاحب کرد.

دهکده سگ‌های بی‌صاحب ایجاد شود

غلامحسین مسعودی‌ ریحان، دیگر عضو شورای شهر تبریز، نیز با بیان اینکه حضور سگ‌های بی‌صاحب در تبریز کاملا مشهود است گفت: شهروندان وقتی حضور سگ‌ها را در شهر مشاهده می‌کنند، به عملکرد شهرداری و شورا بدبین‌ می‌شوند. در ایران شهری وجود ندارد که موفقیتی در خصوص سگ‌های بی‌صاحب کسب کرده باشد.

زمانی که ظرفیت پناهگاه پردیس تکمیل شد...

قربانیان، معاون خدمات شهری شهرداری تبریز، نیز در این جلسه گفت: از سال ۹۲ شهرداری تبریز با پناهگاه پردیس قرارداد داشت که به‌تازگی به اتمام رسیده‌ است. تصمیم بر این شده با شرکتی همکاری شود که فیستول‌های بیهوشی تولید می‌کند تا در زنده‌گیری سگ‌های ولگرد استفاده شود.

وی با بیان اینکه تا جایی که پناهگاه پردیس ظرفیت نگهداری سگ‌ها را دارد آنها را به این پناهگاه تحویل می‌دهیم تصریح کرد: زمانی که ظرفیت پناهگاه تکمیل شد، سگ‌های ولگرد را از تبریز دور می‌کنیم. به‌زودی طرحی از طریق پناهگاه حیوانات پردیس به شهرداری ارائه می‌شود تا حیواناتی که زنده‌گیری می‌شوند در این مرکز عقیم‌سازی، انگل‌زدایی و در کانون‌هایی مشخص رهاسازی شوند.

مخالف استفاده از فیستول‌های بیهوشی با دوز بالا هستیم

ژیلا پورایرانی، مدیر پناهگاه حیوانات پردیس، در این جلسه با اعلام اینکه ۵۰ هزار حیوان‌دوست در تبریز وجود دارند و آنها در اداره پناهگاه همکاری ‌می‌کنند گفت: مخالف استفاده از فیستول‌های بیهوشی با دوز بالا هستیم، اما در عقیم‌سازی و انگل‌زدایی همکاری می‌کنیم. تمام تلاش ما کمک به تبریز و بالا بردن نام آن در دنیا است، زیرا امروز تبریز به عنوان شهری که فرهنگ حیوان‌دوستی در آن وجود دارد در دنیا شناخته شده است.

در هر حال، به نظر می‌رسد شهرداری تبریز قبل از شروع فصل سرما باید تصمیمی جدی برای جمع‌آوری این سگ‌ها بگیرد، چون نه‌تنها تصویری نامناسب از لحاظ منظرهای شهری ایجاد می‌کند، بلکه احتمال خطراتی چون حمله این حیوانات ولگرد به شهروندان و انتقال بیماری خطرناکی چون هاری را نیز بالا می‌برد.