مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی از نصب پیشرفته‌ترین سامانه تشخیص دید افقی پایین در پروازها با عنوان پی. وی. آر در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محسن عراقی‌زاده افزود: یکی از معیارهای مهم و تأثیرگذار در فرودگاه میزان دید در راستای باند پروازی است و هر نشست و برخاست هواپیما روی باند تابع آن است. کاربرد اصلی سامانه این است که در هوای مه‌آلود و دید افقی پایین، نشست و برخاست پروازها با اطمینان بیشتر و راحت‌تر انجام می‌شود. این اقدام با پیگیری‌های فراوان اداره‌کل هواشناسی خراسان رضوی و حمایت ریاست سازمان هواشناسی انجام شده است. مجهز شدن فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد به این سامانه با توجه به تعداد زیاد پروازهای داخلی و خارجی با هدف افزایش ایمنی پروازها بسیار اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: سامانه پی. وی. آر مدل ال. تی ۳۱ که از پیشرفته‌ترین تجهیزات روز دنیاست، پس از گذراندن دوره آزمایشی به تازگی در فرودگاه مشهد به بهره‌برداری رسید. از ویژگی‌ها و مزایای این سامانه داشتن پیشرفته‌ترین منبع نور سفید، کالیبراسیون اتوماتیک، جبران خطای ناشی از آلودگی پنجره سنسور و دارای باتری پشتیبان داخلی و منطبق با الزامات آی. سی. ای. او (سازمان جهانی هواپیمایی) و دبلیو. ام. او (سازمان جهانی هواشناسی) است.

فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد بعد از تهران پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور به شمار می‌رود به طوری که روزانه بین ۲۴۰ تا ۳۰۰ پرواز در این فرودگاه انجام می‌شود.