محسن اسماعیلی، پژوهشگر دینی با بیان اینکه با شنیدن حادثه کربلا باید یاد بگیریم که آینده‌مان را چگونه بسازیم‌، گفت: شیعه عقیده دارد که آینده به دست خودمان رقم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، دکتر محسن اسماعیلی استاد دانشگاه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، امشب در برنامه "این شب‌ها" شبکه اول سیما، تاریخ نقلی را مقدمه شکل‌گیری نگاه و منظر عقلانی و تحلیلی درباره چرایی و چگونگی رخ دادن حادثه کربلا دانست و تاکید کرد: بعد از اینکه تاریخ نقلی حادثه کربلا را شنیدیم باید به چرایی و چگونگی پدید آمدن این بزرگترین فاجعه هستی فکر کنیم و برای ساختن آینده، عبرت بگیریم.

وی افزود: پس از شنیدن تاریخ نقلی حادثه کربلا، این سوال جای پرسیدن دارد که چطور شد آن مردمی که خیلی‌هایشان پیامبر(ص) را دیده بودند و سفارش‌های رسول خدا درباره حسین بن علی(ع) را شنیده بودند، اما به روی حسین(ع) شمشیر کشیدند. و چطور شد که به فردی فاسق، فاجر، شراب‌خوار و دروغگو به عنوان خلیفه پیغمبر نگاه کردند. پاسخ به این چطورها مستلزم رجوع به تاریخ عقلی و تحلیلی است که احتیاج به تفکر دارد.

وی با بیان اینکه کربلا، عاشورا، اربعین، امام حسین و اهل بیت علیهم‌السلام، درس چگونه زندگی کردن و چگونه مردن را به ما یاد می‌دهند، افزود: با شنیدن حادثه کربلا باید یاد بگیریم که آینده‌مان را چگونه بسازیم‌. یکی از افتخارات شیعه هم این است که عقیده دارد هم آینده فردی و هم آینده اجتماعی به دست خودمان رقم می‌خورد و محکوم به تقدیر غیرقابل تغییر نیستیم.

اسماعیلی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به اینکه امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، خیل هموطنان عاشق حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) از شرکت در پیاده‌روی اربعین و برگزاری مراسم عزاداری اربعین باز مانده‌اند، خاطرنشان کرد: هیچ حادثه‌ای در تاریخ به اندازه حادثه کربلا نتوانسته بر روی روح بشر نفوذ کند و آتشی که خداوند از محبت امام حسین(ع) در دل مومنین گذاشته است هیچ گاه خاموش و سرد نمی‌شود.

وی با اشاره به روایات معتبر درباره زیارت امام حسین(ع)، تاکید کرد: با سلام بر حضرت سیدالشهداء از دور هم، زیارت بر شما محقق شده و آثارش هم است. پاداش‌های الهی، فضل اوست و کیلویی و حجمی هم نیست. به تعبیر استاد ما آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی، باب رحمت واسعه الهی وسیع‌تر از آن است که آنهایی را که نمی‌توانند به هر دلیلی به زیارت امام حسین بروند، محروم کند. حتما امام حسین و رب رحیمش، ما را که نتوانستیم در این شب‌ها در کربلا باشیم، محروم نمی‌کنند.

منبع: همشهری آنلاین