بازگشت به روزهای طلایی کشت پنبه در استان گلستان با به کارگیری روش‌های نوین کشت و همچنین ایجاد جذابیت اقتصادی برای کشاورز میسر می‌شود.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، یک عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان گفت: تنها ۳ درصد از اراضی کشاورزی در سطح دنیا به کشت پنبه اختصاص داده شده است و همین میزان، ۲۷ درصد نیاز نساجی دنیا را تأمین می‌کند. پنبه در ۷۰ کشور دنیا پرورش داده می‌شود، در سال ۱۸-۲۰۱۷ سطح زیر کشت پنبه در دنیا ۳۱.۸ میلیون هکتار بود و کشور هندوستان با ۳۶ درصد، بیشترین سطح زیر کشت را داشت. امروز نزدیک به ۴۰ فراورده عمده از گیاه پنبه استخراج می‌شود، پنبه در صنایع ریسندگی، نساجی، روغن‌کشی، سلولزی و شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمداسماعیل اسدی افزود: پنبه مهم‌ترین فیبر طبیعی در دنیا است، از هر تن وش پنبه ۳.۵ کیلوگرم الیاف، ۲۵۰ کیلوگرم کنجاله، ۱۵۰ پوست تخم، ۱۳۳ کیلوگرم جین و زیرجین، ۸۵ کیلوگرم روغن خوراکی، ۱۵ کیلوگرم لینتر جین، ۱۲ کیلوگرم روغن صابون، ۴۰ کیلوگرم لینتر روغن‌کشی استحصال می‌شود. هر چهار هکتار پنبه یک اشتغال دائم ایجاد می‌کند، قدرت اشتغالزایی پنبه ۶ برابر گندم، ۴ برابر ذرت و ۵ برابر سویا است. علاوه بر این‌ها، پنبه در حاصلخیزی خاک بسیار مؤثر است و محصولی مناسب برای تناوب کشت به شمار می‌آید.

اسدی تصریح کرد: هفته گذشته روز هفتم اکتبر مراسم گرامیداشت روز جهانی پنبه با حضور جمعی از کشاورزان و دانشجویان رشته کشاورزی در مزرعه کشاورزی که در سطح دو هکتار اقدام به کشت در بستر بلند کرده بود، در کردکوی برگزار شد. کشاورزان پنبه‌کار می‌توانند با استفاده از ماشین کارنده در بستر بلند و انجام کشت به این روش میزان مصرف آب و سوخت را به شکل قابل ‌توجه کاهش دهند. امیدواریم بتوانیم سطح زیر کشت پنبه را در این منطقه به روزهای طلایی گذشته که حتی سال ۱۳۵۰ تا ۱۸۰ هزار هکتار رسیده بود، برسانیم. این کار نیازمند به‌کارگیری روش‌های نوین کشت و همچنین ایجاد جذابیت اقتصادی برای کشاورز است.

منبع: ایسنا