بیش از ۱۰۰ وسیله و ابزارآلات تخصصی حفاری از مجهزترین باند حفاران غیرمجاز در شهرستان تربت حیدریه استان خراسان رضوی کشف و ضبط شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از صدا و سیما مرکز، سرهنگ محمدعلی مدیر، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: نیروهای امنیتی و انتطامی شهرستان تربت حیدریه در اقدامی غافلگیرانه و با رصد اطلاعاتی ۳ نفر از حفاران و تخریب‌کنندگان آثار تاریخی را به همراه دستگاه‌های پیشرفته فلزیاب و تجهیزات تخصصی حفاری در ایست و بازرسی کامه تربت حیدریه دستگیر کردند. متهمان برای سیر مراحل قانونی، تحویل مقام‌های قضایی شدند.

بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هر گونه حفاری و کاوش به قصد به دست‌آوردن اموال تاریخی، فرهنگی ممنوع است و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط‌ اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود. چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده یا در بقاع متبرک و اماکن مذهبی باشد، علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات‌ حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه دارای ۴۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده است و تعداد ۷۵ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.