گنجینه مخطوطات کتابخانه آستان قدس رضوی ۱۷۴ نسخه دست‌نویس از دیوان شعر شمس‌الدین محمد شیرازی متخلص به حافظ در اختیار دارد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ضمن گرامیداشت روز حافظ گفت: مجموعه‌ای از نفیس‌ترین نسخ دست‌نویس دیوان حافظ شیرازی در مخزن نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که یکی از این آثار ۵۷ سال پس از وفات شاعر کتابت شده است. نسخه خطی متعلق به سال ۸۵۹ هجری که به دست عبدالرحمن خوارزمی به خط نستعلیق ۱۴ سطری کتابت شده، قدیمی‌ترین نسخه دیوان حافظ در این مرکز است. همچنین نسخه نفیس متعلق به قرن ۱۲ هجری اهدایی مقام معظم رهبری که به دست استاد معروف خطاطی، غلامحسین امیرخانی، به معظم له هدیه شده است، یکی دیگر از نفایس خطی دیوان حافظ در این مرکز است که شامل غزلیات، قطعات، رباعیات، ترجیع‌ بند، ساقی‌نامه، مخمس و مثنویات از خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی است، این اثر را رهبر معظم انقلاب در تیرماه ۱۳۷۴ وقف گنجینه رضوی کردند.

ابوالفضل حسن‌آبادی دیوان حافظ خط شکسته نستعلیق خوش و استادانه میرزا محمدعلی شکسته نگار شیرازی قرن ۱۳ قمری را از دیگر نفایس این مجموعه نام برد و افزود: این اثر از غزلیات شروع می‌شود و در سال ۱۲۷۶ قمری به دستور سلطان مراد میرزا حسام‌السلطنه فرمانروای فارس کتابت شده است. همچنین یک نسخه به خط نستعلیق ممتاز به قلم عبدالوهاب یزدانی، فرزند وصال شیرازی است که برای نواب شاهزاده ابوالفتح میرزا در ۱۲۳۷ قمری کتابت شده است که این نسخه وقفی میرزا رضاخان نائینی در مرداد ۱۳۱۱ شمسی است.

بیش از ۹۷ هزار کتاب خطی در گنجینه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که از این تعداد هفت هزار و ۲۰۰ نسخه مربوط به حوزه ادبیات است. کتابخانه آستان قدس رضوی از غنی‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام است و بر اساس اطلاعاتی که توسط یکی از موسسات پژوهشی آمریکا منتشر شده، این کتابخانه در ردیف ۲۰ کتابخانه‌ای قرار گرفته که سبب تغییر جهان شده‌اند.

بیستم مهرماه در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت حافظ شیرازی نام گرفته است.