گروه بورس: دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران از سازمان خصوصی‌سازی‌ خواست تا تسهیلات آسان‌تری را برای خرید سهام شرکت‌های دولتی در نظر بگیرد.

به گزارش همشهری، علی ثقفی که نهاد متبوعش قصد دارد روز دوشنبه مشکلات عرضه‌های اولیه را طی نشستی بررسی کند، در مورد شرایط عرضه سهام شرکت‌های دولتی گفت: یکی از مشکلاتی که در مورد فروش سهام شرکت‌های دولتی وجود دارد نرخ بهره‌ای است که برای فروش اقساطی سهام در نظر گرفته می‌شود و اگر نرخ بهره مورد نظر متعادل‌تر باشد شرایط خرید سهام از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری با توجه به سنگین بودن حجم عرضه‌ها آسان‌تر می‌شود.

او افزود: به‌دلیل بزرگ بودن شرکت‌ها و سنگین بودن حجم عرضه‌ها، نرخ بهره در نظرگرفته شده نیز رقم سنگینی می‌شود به‌طور مثال در مورد شرکت ملی صنایع مس ایران 20 درصد قیمت سهام به‌صورت نقدی پرداخت شد و 80 درصد آن به‌صورت اقساط، اما رقم نرخ بهره‌ای که در نظر گرفته شد، 12 درصد بود.

ثقفی تاکید کرد:در شرایطی که در روز‌های آینده سهام شرکت‌های بزرگی مانند مخابرات وارد بورس می‌شوند، اگر نرخ بهره مساعد‌تر باشد شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم می‌توانند حضور بیشتری در خرید سهام دولتی داشته باشند و به جریان خصوصی‌سازی‌ سرعت بیشتری بدهند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های سرمایه‌گذاری برنامه‌ای برای تزریق نقدینگی جدید به بازار و خرید سهام دولتی دارند یا خیر، اعلام کرد: با توجه به بالا بودن نرخ بهره درفروش اقساطی سهام انتظار این است که شرایط متعادل‌تری در نظر گرفته شود تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم بتوانند پایشان را وسط گود بگذارند.

دبیر کل کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری همچنین در مورد پرداخت تسهیلات بانکی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری تصریح کرد: پیش از این قرار بود 15 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای خرید سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری تعلق بگیرد اما پرداخت این تسهیلات همچنان بلاتکلیف مانده است.

ثقفی همچنین درباره شرایط جدید بازار و نقش شرکت‌های سرمایه‌گذاری دررونق کنونی بازار یادآور شد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری 15 تا 25 درصد از معاملات بازار را در دست دارند و طبیعتا این میزان در جریان و روند کنونی بازارمؤثراست ضمن اینکه بخشی از این نقش مخفی و پنهان است به این معنی که معمولاً بسیاری از گروه‌های بازار از جریان معاملات در شرکت‌های سرمایه‌گذاری دنباله روی می‌کنند.

ثقفی همچنین در مورد نشستی که قرار است روز دو شنبه از طرف کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری برگزار شود، ادامه داد: عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌های دولتی به غیر از محسناتش معایبی نیز دارد که ما قصد داریم در روز دوشنبه مشکلات موجود بر سر راه عرضه‌های اولیه را طی نشستی با عنوان «عرضه‌های اولیه، خصوصی‌سازی‌ و  شفافیت بازار» با حضور فعالان بازار سرمایه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بررسی کنیم.