آمریکایی‌ها تا به حال با استفاده از امکان رای‌دادن زودرس تا به حال به طور بی‌سابقه‌ای در انتخابات ریاست‌جمهوری بیش از ۱۴ میلیون رای را به صندوق‌ها ریخته‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین رای‌دهندگان آمریکایی در شمار بی‌سابقه‌ای برای مدت‌های طولانی در صف‌ها به انتظار ایستاده‌اند تا به طور زودرس انتخابشان میان دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه و جو بایدن، نامزد حزب دموکرات را انجام دهند.

بر اساس آنالیزی که «پروژه انتخابات آمریکا» انجام داده است شمار بی‌سابقه ۱۴.۳ میلیون آمریکایی تاکنون رای خود را داده‌اند. در ایالت‌هایی مانند فلوریدا که دو نامزد در طول دوره‌های اخیر بین حزب جمهوریخواه و حزب دموکرات دست به دست شده‌اند و سرنوشت انتخابات را تعیین کرده‌اند (swing states)، بیش از ۲ میلیون نفر قبلا رای خود را به صندوق ریخته‌اند.

در ایالت جورجیا، رای‌دهندگان تا هشت ساعت در صف ایستادند تا حق دموکراتیکشان را اعمال کنند. بسیاری از افراد در رسانه‌های اجتماعی تجربه‌هایشان از رای‌دادن زودرس را به اشتراک گذاشته‌اند و به صف‌های رای‌گیری که در طول چند بلوک شهر یا در پارکینگ مدارس کشیده شده‌اند، اشاره کرده‌اند.

صف‌های طولانی تنها مانع رودروی رای‌دهندگان نبودند. اشکالات فنی گوناگون هم باعث تاخیر روند رای‌گیری شدند. رای‌دهندگان همچنین با موانع دسترسی به برگه رای، از جمله مشکلات کامپیوتری در برخی از مناطق و نیز چالش‌های قانونی در سراسر جنوب آمریکا که تحت کنترل حزب جمهوریخواه دونالد ترامپ است، روبرو شدند که هدفشان کاهش امکان رای دادن به خصوص بوسیله سیاهپوستان آمریکا است.

دموکرات‌ها در هفته‌های اخیر در تلاش بوده‌اند تا ایالت‌هایی که به طور سنتی به جمهوریخواهان رای می‌دهند، به سوی خود بکشانند و می‌گویند از جمله در ایالت جورجیا ممکن است موفق شوند. تقریبا ۷۵۰۰۰۰ رای در این ایالت اخذ شده است.

هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات از طرفدارنشان خواسته‌اند به خاطر شدت گرفتن شیوع کروناویروس در بسیاری از ایالت‌های آمریکا تا از امکان رای‌دهی پستی و  زودرس استفاده کنند. 

افزایش نگران‌کننده موارد بیماری در ایالت‌های تعیین‌کننده نتیجه انتخابات مانند ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا رخ داده است. کارشناسان بهداشتی قبلا هشدار داده بودند که تجمع‌های بزرگ در روز رای‌گیری در ۳ نوامبر (۱۳ آبان) ممکن است خطرات بهداشتی را تشدید کند.