همشهری آنلاین: شورای شهر تهران یکشنبه دوم تیر ماه جلسه علنی داشت.

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران در حاشیه صد و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با فارس،  با بیان این که در جلسه امروز 6 دستور توسط اعضا مورد بررسی قرار گرفت، بررسی اعتراض فرمانداری تهران نسبت به فعالیت مؤسسات نشر و کتابفروشی در ساختمان‌های مسکونی را به عنوان نخستین دستور جلسه امروز عنوان کرد و گفت: بر اساس جوابیه تهیه شده برای فرمانداری تهران مقرر شد که شهرداری تهران ظرف 3 ماه پیشنهاد مکتوب خود را در قالب لایحه برای شورا بیاورد و در آن اعتراضات فرمانداری تهران را نسبت به فعالیت این مؤسسات را لحاظ کند.

وی لایحه فروش سهام شهرداری در بانک سرمایه را دستور دیگر عنوان کرد و ادامه داد: شهرداری تهران به هنگام خرید ‌41 درصد از سهام بانک سرمایه نسبت به دریافت‌ مصوبه شورای شهر اقدام نکرده بود اما امروز با ارائه این لایحه خواستار دریافت مصوبه شورا برای فروش آن بود. جمع‌بندی اظهارات اعضا این بود که چون شهرداری برای خرید سهام مذکور مجوز شورا را دریافت نکرده است بنابراین ضرورتی نیز نسبت به بررسی و تصویب لایحه فروش سهام وجود ندارد.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان این که اگر شورا امروز برای فروش سهام لایحه تصویب می‌کرد مفهومش پذیرش خرید سهام از سوی شهردار نیز بود، تصریح کرد: از شهرداری تهران خواسته شد با استناد به همان توجیهات و مستنداتی که برای خرید سهام بانک سرمایه، نسبت به فروش سهام مذکور اقدام کند و در برابر مراجع قانونی پاسخگو باشد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اظهارات سازمان بازرسی کل کشور سهام خریداری شده توسط شهرداری تهران 25/0 درصد بیش از سقف قانونی خرید سهام بوده است. ضمن آن که این سازمان نیز پیشنهاد فروش سهام بانک سرمایه را به شهرداری تهران ارائه کرده بود.
دانشجو اصلاح اساسنامه سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران را دستور دیگر مطرح شده در جلسه عنوان کرد و گفت: با توجه به این که یکی از سازمان‌هایی که باید لایحه اصلاحیه ساختار خود را تا پایان تیر‌ به شورای شهر ارائه دهد، سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران است مقرر شد که این لایحه در قالب همان لایحه یک‌جا به شورای شهر ارائه شود بر این اساس لایحه توسط شهرداری پس گرفته شد.

به گفته وی بررسی یک فوریت لایحه نورپردازی رود کارون و احداث پارک بانوان در خرمشهر دستور دیگر این جلسه بوده است که اعضای شورا به دلیل آن که امکان هزینه کرد آن در خارج از تهران وجود ندارد،‌ رأی به مسکوت ماندن لایحه دادند.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا امکان طرح مجدد لایحه و تصویب آن وجود دارد، تصریح کرد: خیر اگر قرار بود این لایحه به نتیجه برسد، اعضا در جمع بندی‌های امروز خود لایحه را تصویب می‌کردند.

وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با این که دفاع قالیباف از این لایحه چه بوده است،‌ گفت: آقای قالیباف معتقد بودند که هر روزه تعداد زیادی از مردم از جمله تهرانی‌ها در قالب کاروان راهیان نور به خرمشهر می‌روند به همین دلیل شهرداری تهران در قالب این لایحه به دنبال ارائه خدمات و سرویس‌دهی به تهرانی‌ها است.

دانشجو در پاسخ به این پرسش مبنی بر این که شنیده‌ها حاکی از آن است که این قبیل لوایح تحت فشار برخی مراجع توسط شهرداری تهران مطرح می‌شود‌، گفت: این پرسش را باید از شهردار تهران بپرسید. با توجه به روحیاتی که آقای قالیباف دارند بعید می‌د‌انم که تحت فشار مراجع خارج از شهرداری، لایحه‌ای به شورا ارائه دهند.

به گفته وی، طرح تعیین بهای خدمات تشویقی و شاخص‌های اقتصادی جلب مشارکت شهرندان در ایجاد و توسعه فضای سبز بر بدنه و فضاهای بلا استفاده ساختمان‌ها در شهر تهران، فوریت از آن برای بررسی و تکمیل طرح سلب شد و تصمیم گرفته شد تا با اعمال نظرات کمیسیون عمران شورای شهر لایحه ‌سه‌شنبه بار دیگر در صحن شورا مطرح شود.

سخنگوی شورای شهر تهران در پایان گزارش خود از جلسه علنی بدون حضور مستمع شورای شهر تهران، از تصویب ماده واحده طرح الزام شهرداری تهران به حمایت از برنامه‌ها و فعالیت‌های یک‌هزار و یکصدمین سال تولد فردوسی خبر داد.

بر اساس این گزارش، دانشجو بعد از اتمام اعلام اخبار جلسه خطاب به خبرنگاران گفت: در طول یک‌سال گذشته تلاش کردیم که با کمک گرفتن از ظرفیت‌های جمع حاضر بتوانیم وظایفی که به گردن داریم را انجام دهیم.

وی تأکید کرد: 2 مطلب باعث شد که بنده به این جمع‌بندی برسم که اقداماتی که صورت گرفته نتوانسته است کلیه امور را پوشش دهد. یک بخش مربوط به مباحث مربوط به اطلاع‌رسانی است که بعضاً با ظرایف و گلایه‌هایی از جانب خود خبرنگاران مواجه بوده‌ام و دیگر آن که در برنامه‌ای که در کانال 5 ‌برگزار شد؛ متوجه شدم که خیلی‌ها نسبت به اتفاقات درون شورا اطلاع ندارند. بر این اساس شورا آمادگی دارد تا ارتباط ‌خود را با خبرنگار‌ان تنگاتنگ‌ کند تا هر 2 طرف بتوانیم به رسالتمان در برابر مردم عمل کنیم.

وی پیشنهاد کرد که جلسه‌ای غیرخبری با حضور خبرنگاران شهری فعال در حوزه شورا با مدت زمان 8 ـ 7 ساعته برگزار شود تا مشورت‌های لازم در رابطه با نحوه اطلاع‌رسانی به شهروندان در این جلسه بحث و بررسی شود.