وضعیت سایت کنونی دفع پسماند دیر بسیاری از اهالی این شهر استان بوشهر را آزار می‌دهد، چرا که دود ناشی از آتش‌سوزی و بوی بد آن در بخش‌هایی از شهر احساس می‌شود.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، پسماند از مهم‌ترین معضلات شهر دیر در استان بوشهر است که تاکنون تدبیری برای آن اندیشیده نشده و مصوبه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان دیر مبنی بر ساماندهی وضعیت سایت دفع زباله‌ها همچنان بر زمین مانده است. مشکلات زیست‌محیطی و خسارت‌هایی که به واسطه رسیدگی نکردن به این وضعیت به طبیعت وارد شده قطعاً در آینده نزدیک خود را نشان می‌دهد. دفع غیربهداشتی پسماند و فاصله نزدیک معدن زباله‌ها با شهر موجب شده با وزش باد غالب ساکنان محله‌های کوی جانبازان و فرهنگیان بوی بد زباله‌ها را استشمام کنند. این در حالی است که گاهی دود حاصل از آتش‌سوزی‌های احتمالا عمدی در این معدن مشکلاتی را برای ساکنان این محله‌ها به وجود آورده است.

مصوباتی که اجرایی نشده است

احمد آخوندی، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر اظهار کرد: ساماندهی وضعیت پسماندها مهم‌ترین مصوبه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان بوده و مدت‌ها است که مطرح‌شده اما متأسفانه به نتیجه نمی‌رسد. تماس‌های مکرر مردمی و شکایت‌های بسیاری در خصوص پسماند داریم که باید هرچه زودتر این موضوع را به سرانجام برسانیم. عدم رسیدگی به وضعیت معدن دفع زباله‌ها موجب شده تا تمام زباله‌ها به محله‌های هم‌جوار بیاید و وضعیت ناخوشایندی را رقم بزند. درگذشته چیزی به‌عنوان امحاء زباله‌های عفونی نداشتیم که خوشبختانه در بیمارستان دیر این مهم انجام‌گرفته و زباله‌ها بیدارسازی می‌شوند. مسئولین مرتبط باید مکانی برای دفن زباله‌های عفونی بیدارسازی شده معین کنند.

زمینی برای دفن بهداشتی زباله‌ها نداریم

محسن خیراندیش، رئیس خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان دیر نیز گفت: متأسفانه بعد از گذشت چندین سال راه گذشته را می‌رویم و دنبال اماواگرها هستیم که دودش به چشم مردم می‌رود. اگر چیزی مصوب شده باید انجام می‌شد و برای مردم پذیرفتنی نیست که بگوییم زمینی برای دفن بهداشتی زباله‌ها نداریم. تاکنون بهترین مکان‌ها ازلحاظ زیست‌محیطی برای استقرار سایت پسماند شهر دیر معرفی‌شده اما گویا همچنان معارض دارد که به زمین‌خواری در شهر دیر بر می‌شود تا جایی که حتی در کلوت‌ها و زمینی که پرنده هم پر نمی‌زند، شاهد زمین‌خواری هستیم. شهرداری دیر مانند گذشته به شکل روتین خدماتش را انجام نمی‌دهد، درحالی‌که در شرایط فعلی کرونا باید با حداکثر توانشان تلاش کنند و مشکلات مردم به حداقل برسد اما شهرداری خیلی جاها از خالی کردن سطل زباله درب منازل شهروندان هم عاجز است.

سایت پسماند نیازمند زمین

محمود خیاط، مسئول خدمات شهری شهرداری دیر گفت: در یک سال گذشته پیگیری‌های مستمری برای ساماندهی پسماند شهر دیر داشتیم ولی زمین‌های پیشنهادی در استعلامات از منابع طبیعی و منابع آب و محیط‌زیست به مشکل برخوردند و همین باعث شد تاکنون عقب بمانیم و از طرفی از سایت فعلی غافل بشویم. اگر زمینی در اختیار ما قرار گیرد آن را ساماندهی می‌کنیم و تا آن زمان پیگیر ساماندهی سایت فعلی هستیم که نتیجه مطلوب بگیریم. استقرار کانکس نگهبانی در ورودی سایت فعلی برای جلوگیری از ورود افراد متفرقه و دوره‌گرد برای مانع‌شدن از آتش‌سوزی‌های عمدی در دستور کار قرار دارد. در حال حاضر قرارداد جدیدی برای دفع سنتی زباله‌ها با فردی منعقدشده و فعلاً به همین سایت متمرکز شدیم. علاوه بر شهر دیر، زباله‌های شهر بردستان، روستاهای اطراف و شرکت متانول نیز در این مکان دپو می‌شود.

معدن زباله‌های دیر اشباع‌شده است

حجازی، رئیس محیط‌زیست شهرستان دیر گفت: معدن زباله‌های دیر اشباع‌شده و جایی برای زباله جدید ندارد و زباله‌های عفونی بیدارسازی شده باید در مکانی دیگر دفن شود. زمین‌هایی که شهرداری معرفی کرده در مسیر آبراه بوده یا نامناسب است، تنها سایت جمرک پیشنهاد دادیم که البته بحث مسافت مطرح‌شده و جابجایی مشکل‌ساز است. مکان فعلی دفن زباله‌های دیر مجوز ندارد که باید تا زمان مکان‌یابی جدید دفن اصولی با نظارت محیط‌زیست و بهداشت انجام دهند تا بعداً مجوز گرفته شود.

زمین‌های معرفی‌شده مشکل داشتند

کریم علی حسنی، فرماندار شهرستان دیر با تأکید بر اینکه مصوبات شورای سلامت باید پیگیری و عملیاتی شود، گفت: تاکنون به مسئله پسماند ورود جدی داشته‌ایم ولی نتیجه نگرفتیم و موانعی بر سر راه شهرداری بوده است. چندین زمین برای جانمایی معدن جدید زباله‌ها توسط شهرداری معرفی‌شده منتها مشکلات زیست‌محیطی یا معارض داشته است. زمین‌های موجود در شهرستان اگر معضل اساسی ندارند در موقعیتی که زمین دیگری نیست و محدودیت داریم، ادارات منابع طبیعی، محیط‌زیست، شهرداری‌ها و نماینده سمن‌ها نقاط اجرای این طرح را در شهرستان تعیین کنند. اگر درراه اجرای این طرح موانعی وجود دارد با هماهنگی همدیگر و حمایت فرمانداری زمین‌های موردنظر مشخص شوند، اگر معضل اساسی وجود ندارد زمین موردنظر برای طرح با تنظیم صورت‌جلسه به سرانجام برسانند.