رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزی‌پروی دانشگاه ارومیه گفت: ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه در قراردادی که این هفته با اداره کل حفاظت محیط زیست منعقد شد، با حضور متخصصان دانشگاه ارومیه ارزیابی می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ناصر آق افزود: ارزیابی ذخایر دریاچه و مونیتورینگ آن در دو بخش شاخص‌های زیستی و غیرزیستی دریاچه برای نخستین بار بررسی می‌شود که آرتمیا، جلبک و باکتری ها جزو آنهاست.

وی با بیان اینکه نیاز پرندگانی مثل فلامینگوها به آرتمیا بررسی می‌شود، گفت: در شاخص‌های غیرزیستی پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب و شوری آن، ph، نیتریت و نیترات، آمونیاک، آنیون‌ها و کاتیون‌ها و میزان کدورت آب و ارتباط آنها با باکتری و جلبک‌ها و آرتمیا بررسی خواهد شد.

رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزی‌پروی دانشگاه ارومیه با بیان این که این طرح مطالعاتی و تحقیقاتی است، افزود: در ۱۰ ایستگاه در شمال و جنوب دریاچه ارومیه در عمق‌های مختلف، آثار ورود آب در انحلال نمک و تغییر تراز آب از هفته آینده بررسی می‌شود.

آق با بیان اینکه ارزیابی و اعلام میزان آرتمیا بدون مطالعه و تحقیق غیر ممکن است، بیان کرد: طی اجرای این طرح هر ماه نمونه برداری‌های لازم انجام می‌شود و در خرداد یا تیر سال بعد ما قادر خواهیم بود میزان تولید آرتمیا، نیاز اکوسیستم و میزان قابلیت بهره برداری را اعلام کنیم تا در نتیجه آن محیط زیست بتواند تصمیم لازم در زمینه برداشت و صید آن را در سال بعد اتخاذ کند.

آرتمیا موجودی کوچک است که به عنوان غذای زنده در تغذیه آغازین میگو و انواع ماهیان دریایی، خاویاری و زینتی کاربرد گسترده دارد و آبزیان در مراحل اول رشد وابسته به این موجود مقوی هستند. آرتمیا اورمیانا در شوری حداکثر ۲۲۰ گرم در لیتر زیست می‌کند ولی شوری دریاچه ارومیه در حال حاضر بیش از این میزان است و امکان حیات را برای این گونه جانوری دشوار کرده است.

سالانه نزدیک به ۱۰۰ کیلوگرم سیست آرتمیا در ایران تولید و ۱۰ تا ۳۰ تن سیست آرتمیا برای مصرف داخلی آبزیان از مبادی رسمی و غیررسمی وارد می‌شود.