همشهری آنلاین: رییس جمهور فرانسه سفر سه روزه‌ی خود به سرزمین‌های اشغالی را آغاز کرد

ایسنا به نقل از سایت اینترنتی شبکه الجزیره گزارش داد: نیکلا سارکوزی،‌ رییس‌جمهور فرانسه در فرودگاه تل آویو خطاب به شیمون پرز، رییس جمهور ژیم صهیونیستی که برای استقبال از وی آمده بود، اظهار داشت: من همواره دوست اسراییل بوده و خواهم بود.

سارکوزی افزود: من بیش از هر زمان دیگری به این نتیجه رسیده‌ام که امنیت اسراییل تنها در صورت ایجاد کشور مستقل فلسطین تامین خواهد شد.

رییس‌جمهور فرانسه تاکید کرد: من اطمینان دارم که روند صلح پیش روی ماست و راه رسیدن به صلح بسته نیست. من به اسراییل آمده‌ام تا حمایتم و حمایت فرانسه و اتحادیه‌ اروپا را از اسراییل اعلام کنم.

وی ادامه داد: دستیابی به توافقنامه‌ صلح ممکن است و این توافقنامه به دو ملت فلسطین و اسراییل اجازه می‌دهد تا در نهایت امنیت و صلح در کنار یکدیگر زندگی کنند.

رییس‌جمهور فرانسه همچنین بر مبارزه با تمام انواع نژاد پرستی در فرانسه تاکید کرد.

شیمون پرز نیز روابط رژیم صهیونیستی و فرانسه را دوستانه توصیف کرد و گفت: فرانسه همواره در تشکیل اسراییل مشارکت داشته که این امر نشان‌دهنده‌ توجه این کشور به ارزش‌های والای انسانی است.

سارکوزی هم‌چنین تاکید کرد: روند صلح خاورمیانه نتیجه‌بخش نیست، مگر این که دمشق نیز بر سر میزمذاکرات بیاید.

وی افزود: اگر ما با بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه وارد گفت‌و‌گو نشویم صلحی در خاورمیانه ایجاد نخواهد شد.

پرز نیز در این رابطه اظهار داشت: من نمی‌دانم که آیا بالاخره اسد و المرت برای مذاکره کنار یکدیگر خواهند نشست یا خیر، اما این یک روند بسیار مهم است. من می‌خواهم به اسد بگویم که لازم است از انور سادات، رییس‌جمهور سابق مصر الگو بگیرد و برای دیدار رو در رو با المرت به بیت‌المقدس بیاید.

المرت نیز در استقبال از سارکوزی اظهار داشت: در تمام دیدارهایم با رییس‌جمهور فرانسه از درک عمیق وی برای امنیتی که کشور اسراییل نیازمند آن است و چالش‌های پیچیده‌ای که پیش روی ماست و همچنین تعهد شخصی، جدی و بدون قید و شرط وی به امنیت اسراییل و توجه وی به شرایط منطقه خوشحال و هیجان‌زده شدم.

سارکوزی هم‌چنین تاکید کرد: من دوست واقعی اسراییل هستم و هرگز از این امر خجالت زده نیستم، اما باید با صدای بلند اعلام کنم که تصمیم برای ساخت شهرک‌ها در شرق بیت‌المقدس به نفع اسراییل نیست.

وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با المرت تاکید کرد: پاریس از طرح‌های صلح در خاورمیانه به طور کامل حمایت می‌کند و هرگز درباره‌ی امنیت اسراییل کوتاه نمی‌آید.

در مراسم استقبال از سارکوزی و همسرش، شیمون پرز، رییس جمهور و ایهود المرت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حضور داشتند.

سارکوزی قبل از سفر به بیت‌المقدس غربی برای دیدار با پرز در یک ضیافت شام با المرت شرکت کرد.

سارکوزی همچنین روز دوشنبه 23 ژوئن در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی ) سخنرانی کرد. رییس جمهوری فرانسه روز سه شنبه 24 ژوئن برای دیدار چند ساعته با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین عازم بیت لحم در کرانه‌ باختری رود اردن  خواهد شد.

سارکوزی روز دوشنبه  با شیمون پرز همتای خود در بیت‌المقدس و خانواده گلعاد شلیط، اسیر اسراییلی در بند مقاومت فلسطین نیز دیدار خواهد کرد.

رییس جمهور فرانسه پیش از سفر به سرزمین‌های اشغالی گفته بود که صلح بین اسرائیل و فلسطینیان به مردم دو طرف امکان می‌دهد که در آرامش و امنیت در کنار هم زندگی کنند.

سارکوزی از زمان انتخاب، بر خلاف ژاک شیراک، رییس جمهور پیشین که به اعراب تمایل داشت، شیفتگی خود به اسراییل را پنهان نکرده است.

این سفر به منظور تقویت همکاری‌های فرانسه و رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد. ایهود المرت فضای روابط میان دو کشور را به "ماه عسل" تشبیه کرده است.