تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۰۴:۵۳

فریبا خانی: تابستان مثل جاده هراز می‌ماند، پر فراز و نشیب و پر از منظره‌های زیبا، کوه‌های بلند، دره‌های عمیق، سرد و سرد مثل پلور؛ گرم و مرطوب مثل جنگل‌های آمل... اولش کوه‌ها هستند و ارتفاع، بعد جنگل است و جنگل و سبزی و سبزی...

تابستان هر چه هست؛ همان موجودی است که کارشناس‌های اوقات فراغت آن را فصل فرصت‌ها و فصل خطرها می‌نامند.

   فرصت، برای90روز تعطیلی. زمان طولانی که کارهای تازه یاد بگیریم و فصل خطرها، چون اگر برنامه‌ریزی نداشته باشیم و با رفیق ناباب هم رفاقت کنیم، کلی فرصت‌ها را در زندگی از دست می‌دهیم. امیدواریم این تابستان برای همه فصل فرصت باشد. اما تابستان فصل سفر است. چه فرصتی بهتر از تابستان هست که نامش سفر باشد و سفر برای خودش مقدماتی می‌خواهد و نکته‌هایی که باید همیشه به آن توجه کنیم. اگر سفر می‌روید، خدا پشت و پناهتان. یادتان باشد، یک دفترچه یادداشت و یک دوربین می‌تواند خاطرات خوش سفر تابستانی را برای همیشه ثبت کند. اما در طول سفر، دانستن بعضی از نکته‌ها ضروری است.

   اول: برنامه‌ریزی در طول سفر.
   دوم: اطمینان از وسایل نقلیه. 
   سوم: سوغاتی یادتان نرود.
   چهارم: خوش سفر باشید.

   در سفرهای تابستانی به نکته‌های بهداشتی بیشتری  باید توجه کنیم. چون تابستان فصل گرماست و بسیاری از مواد غذایی به سرعت مسموم می‌شوند، بنابر این تغذیه در سفر و رعایت نکته‌های بهداشتی بسیار مهم هستند.

   راحله اویسی، کارشناس بهداشت می‌گوید: «نگه‌داری نامناسب مواد غذایی در ماشین در طول راه یکی از خطرهای مهم سفرهای تابستانی هستند. انتخاب رستوران‌های بین راهی هم باید با دقت کافی انجام شود.»

   او می‌گوید: «اگر مواد غذایی در ماشین داریم،  باید در سردکن‌ها نگه‌داری شوند. در طول راه اگر یخ‌ها آب شدند،  یخ تهیه کنیم و از بسته بودن در بسته‌های مواد غذایی مطمئن شویم.»

   این کارشناس بهداشتی می‌گوید: «میان‌وعده‌ها در سفر باید مورد توجه نوجوانان باشد. اکثر نوجوان‌ها در طول سفر دوست دارند چیپس و پفک و نوشابه گازدار را به‌عنوان میان‌‌وعده مصرف کنند، در حالی که به جای این مواد می‌شود از مغزها و میوه‌های خشک و تازه استفاده کرد که بسیار نشاط‌انگیز هم هستند.»

   او می‌گوید: «قبل از انتخاب رستوران، ساندویچی، کبابی و غیره... باید از فضا و لباس‌های کارکنان و بهداشت ظاهری آن مکان مطمئن شد و قبل از خوردن غذا، اول آن را  از راه بینایی، بویایی و چشایی  امتحان کرد و بعد از آن استفاده کرد.»

   دردسری به‌نام‌ماشین‌گرفتگی

   بسیاری از نوجوان‌ها ممکن است در طول سفر لذت سفر را احساس نکنند، مخصوصاً اگر دچار ماشین گرفتگی شوند. دل‌پیچه یا دل‌آشوبگی باعث می‌شود که در طول سفر هیچ لذتی نبریم.

   دکتر محمود درخشان، پزشک عمومی می‌گوید: «ماشین گرفتگی در اثر عدم تعادل در فرد در طول جاده ایجاد می‌شود.»

   او می‌گوید: «ما زمانی احساس تعادل داریم که حس‌گرهای مختلف در بدن فعالیت خود را درست انجام دهند. چشم، پوست، حس‌گرهای عمقی مربوط به مفاصل و اعصاب و گوش داخلی، این احساس تعادل را  با پیام‌هایشان در ما ایجاد می‌کنند.

   اگر این پیام‌ها از چشم، گوش، پوست و غیره... یک پیام واحد به مغز برسانند، ما احساس تعادل داریم، اما اگر این پیام‌ها متناقض باشند، باعث عدم تعادل  در بدن می‌شود.»

   او می‌گوید: « فرض کنید اتومبیل در حال حرکت است و ما بی‌حرکت روی صندلی نشسته‌ایم،  این دو پیام متناقض، خود باعث ایجاد دل‌آشوبگی و عدم تعادل می‌شود.»
او می‌گوید: «برای مبارزه با این پدیده راه‌های مختلفی وجود دارد، اول این‌که از خوردن غذای بیش از اندازه، قبل از حرکت خودداری کنیم.

   بهتر است در اتومبیل در صندلی جلو و یا کنار پنجره بنشینیم و به نقطه‌ای دور خیره شویم. در طول راه زیاد صحبت نکنیم و شب قبل از سفر خوب استراحت کنیم.»

   نتیجه سفر

   بسیاری از دانشمندان بزرگ جهان به دلیل سفرها و چیزهایی که در این سفرها می‌دیدند، به اندیشه‌های تازه و تجربه‌های خوب دست پیدا کردند.

   برخی از نویسندگان بزرگ جهان نیز اهل سفر بوده‌اند؛ بنابر این سعی کنیم در سفرها چیزهای تازه‌ای یاد بگیریم. دیدن بناها و آثار باستانی و دقت در زیبایی طبیعت، درس‌های بسیاری به ما می‌دهند. راستی محیط‌زیست را فراموش نکنید.

   یک کیسه زباله بزرگ همراهمان باشد؛ حیف نیست سبزی جنگل و یا دشت‌ها را با شیشه‌های پلاستیکی و زباله‌های گوناگون متعفن و زشت کنیم؟ در ضمن هنگام روشن‌ کردن  آتش باید دقت کرد، چون بسیاری از آتش‌سوزی‌ها در فصل تابستان به‌دلیل خشکی محیط جنگل  صورت می‌گیرد. لطفاً قبل از حرکت آتش‌ را خوب خاموش کنید. سفر خوش!