هفتمین مورد اهدای عضو در استان آذربایجان غربی روز چهارشنبه ۳۰ مهر انجام شد و با اهدای اعضای بدن دختر ۱۱ ساله مرگ مغزی، چهار بیمار جان دوباره گرفتند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی افشانی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی گفت: نازنین شعبانی اهل ارومیه بود و به دلیل داشتن تومور، دچار مرگ مغزی شده بود. در نهایت پس از تایید مرگ مغزی، با رضایت خانواده اعضای بدن وی اهدا شد.

وی اضافه کرد: عملیات اهدای عضو در بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه انجام شد و طی آن ۲ کلیه این بیمار مرگ مغزی در ارومیه به ۲ جوان که در صف دریافت کلیه قرار داشتند، پیوند زده شد. کبد این فرد نیز برای اهدا به بیمارستان تبریز و قلب او برای پیوند به تهران ارسال شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی گفت: اعضای قابل اهدای فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه ها، کبد، روده، کلیه ها، لوزالمعده، پانکراس و برخی بافت های بدن از جمله پوست، تاندون، غضروف، استخوان، مغز استخوان، دریچه قلب و قرنیه است.

در حال حاضر ۲۵ هزار نفر از بیماران در کشور در صف دریافت عضو قرار دارند و این در حالی است که فقط ۸۰۰ نفر در سال اهدای عضو می‌کنند. سالانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در کشور شرایط اهدای عضو می‌یابند که تنها یک سوم از این تعداد، عضو خود را اهدا می‌کنند.

اروزانه هفت تا ۱۰ نفر و سالانه حدود سه هزار نفر بر اثر نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند. سال گذشته ۱۳ مورد و سال پیش از آن نیز ۱۳ مورد اهدای عضو در آذربایجان غربی انجام شده بود.