تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۸

فریبرز بیات: مافیای مواد مخدر راهبرد جدیدی را برای عبور از مانع بدنامی مخدرات و جذب مشتریان جوان و نوجوان اتخاذ کرده است.

تغییر عناوین مواد مخدر با اسامی مثبت، جذاب و هیجان‌انگیز مطابق با گرایش‌ها و علایق جوانان، همچنین تعدد و تنوع مواد و دسترسی آسان‌، بخشی از این راهبرد را تشکیل می‌دهند.

نفی عنوان مخدر برای این مواد و طرح خاصیت‌های د رمانی یا شاداب‌سازی برای آنها با وجود غلظت و آثار تخدیری بیشتر راهی دیگر برای عبور از مانع ذهنی و تابوی مواد مخدر در جامعه است.

این راهبرد جدید مافیای مواد مخدر، دستگاه‌های مسئول اعم از نیروهای پلیس، قضات، مددکاران، درمانگران و کارشناسان پیشگیری را که تاکنون  با نگاهی سنتی به مقابله با اعتیاد و مواد مخدر می‌پرداختند با چالشی جدی مواجه کرده است، به‌ویژه  اینکه  چنین  راهبردی، گروه‌های نوجوان در سنین پایین را به عنوان بازار وسیع مخدرات هدف گرفته است، کار مقابله را دو چندان مشکل می‌کند؛

مشکل شناخت مواد جدید و آثار و علائم آن و معضل گروه‌های جدید مصرف‌کننده. رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اعتراف به چنین معضلی از آن به‌عنوان سونامی مواد مخدر جدید نام‌برده است.

واقع‌بینی در پذیرش مشکل آنچنانی که سردار احمدی‌مقدم بیان کرده‌اند گام اول  برای مقابله و مبارزه موفقیت‌آمیز است.

انتظار می‌رود این واقع‌بینی به تجدیدنظر در سیاست‌ها و برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر بینجامد، به‌طوری‌که با روزآمدسازی و بازآموزی، نیروهای درگیر مبارزه، مددکاران و درمانگران و نیز کادر قضائی متناسب با پیچیدگی و ظرافت راهبرد‌های جدید تشویق اعتیاد،  مبارزه با اعتیاد نیز  علمی و به‌هنگام شود.

به‌کارگیری نیروهای آکادمیک و علمی در حوزه‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی و جلب مشارکت دانشگاه‌ها در مراکز علمی می‌تواند ضمن عمق بخشیدن به مبارزه ضریب موفقیت آن‌را صدچندان کند.