بیش از ۹۵ میلیون آمریکایی تا روز دوشنبه ۱۲ آبان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ رای داده‌اند و انتظار می‌رود درصد مشارکت در این انتخابات بیشتر از هر انتخابات دیگری در دوران مدرن این کشور باشد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، درست یک روز مانده روز اصلی رای‌گیری شمار رای‌دهندگان به میزان بی‌سابقه ۶۹ درصد کل رای‌دهندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ رسیده است.

افزایش شدید در رای‌های پستی و رای‌های شخصی زودهنگام عمدتا ناشی از پاندمی کروناویروس است که تا به حال ۲۳۰۰۰۰ نفر را در ایالات متحده آمریکا کشته است و همچنان در بسیاری از ایالت‌های این کشور نشانی از فروکش کردن آن به چشم نمی‌خورد.

دونالد ترامپ که دولتش که به خاظر ناتوانی در مدیریت شیوع کرونا مورد انتقاد قرار گرفته است، همچنان در نظرسنجی‌های ملی از رقیبش جو بایدن عقب‌تر است. نظرسنجی رویترز/ایپسوس در ۲۷ تا ۲۹ اکتبر (۶ تا ۸ آبان) بایدن را ۵۱ درصد به ۴۳ درصد جلوتر از ترامپ نشان می‌دهد.

میانگین نظرسنجی‌ها در روز دوشنبه ۲ نوامبر (۱۲ آبان) در شش ایالت کلیدی فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، کارولینای شملای و آریزونا نشان می‌دهد بایدن (آبی) فاصله ۲.۹ درصدی با ترامپ (قرمز)‌ دارد.

اما دو نامزد در ایالت‌های سرنوشت‌ساز  و تعیین‌کننده نتیجه انتخابات از جمله آریرونا، فلوریدا و کارولینای شمالی شانه به شانه هم هستند.

انتظار می‌رود پس از آنکه ترامپ بدون ارائه شواهدی ادعای تقلب در آرای پستی را مطرح کرد، شمار بزرگی از طرفداران جمهوریخواه ترامپ در روز رای‌گیری در سه شنبه ۳ نومبر (۱۳ آبان) شخصا پای صندوق‌ها حاضر شوند.

شمار زیادی دموکرات‌ها که حامی جو بایدن هستند، از امکان رای‌دادن حضوری زودهنگام استفاده کرده‌اند، نه تنها به علت پاندمی کرونا و ترس از شلوغ بودن حوزه‌ها در روز رای‌گیری، بلکه به این علت که اقدامات دولت ترامپ باعث کند شدن روند پردازش و مبادله پستی شده است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که شمار رای‌دهندگان در انتخابات این دوره به راحتی از شمار ۱۳۸ میلیون نفری رای‌دهندگان در انتخابات ۲۰۱۶ عبور کند. چهار سال پیش فقط ۴۷ میلیون نفر پیش از روز انتخابات رای داده بودند.