ناجیه نیسی‌: پایگاه‌های خبری از بروز اختلاف و دودستگی در تشکل پارلمانی «جبهه توافق» در مورد بازگشت آن به حکومت خبر می‌دهند

این اختلافات هنگامی شدت گرفت که جبهه توافق تصمیم گرفت اسامی نامزدهایی را برای احراز پست‌های خالی کابینه به حکومت تحویل دهند. خلف العلیان رئیس مجلس الحوار یکی از ارکان تشکیل دهنده این جبهه خبر داد که علیه لیست نامزدهای جبهه توافق اعتراض دارد به این دلیل که نامزدها بدون هماهنگی با این مجلس انتخاب شده‌اند.

علیان در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که الحوار از این لیست کاملا بی‌اطلاع است و لیست نامزدها بدون آگاهی الحوار تقدیم دولت شده است، لذا مجلس الحوار این اشخاص را نپذیرفته، بلکه تنها مورد پذیرش حزب اسلامی و عدنان الدلیمی رهبر کنگره اهل عراق قرار گرفته‌اند.

علیان همچنین حزب اسلامی را به حاشیه راندن دیگر نیروهای جبهه توافق متهم کرد.
علیان قبلا اعلام کرده بود که قصد دارد برای شکستن جبهه‌گیری‌های قومی، از جبهه توافق کنار بکشد.

وی در این باره توضیح داده بود که ما در مجلس الحوار اعلام نکردیم که قصد جدایی از جبهه توافق را داریم بلکه گزینه‌هایی مورد مطالعه و بررسی قرار دادیم که این گزینه‌ها عبارت است از جدایی از جبهه توافق، پیوستن احزاب و تشکل‌های دیگری به توافق یا پیوستن جبهه توافق به احزاب دیگر.

از سوی دیگر سلیم عبدالله الجبوری سخنگوی رسمی جبهه توافق سخنان علیان را در مورد به حاشیه راندن دیگر نیروهای تشکیل دهنده جبهه توافق رد کرد. وی گفت: جبهه توافق به گفته‌های علیان بهایی نمی‌دهد.

جبوری تاکید کرد که اختلاف بین جبهه توافق و خلف العلیان به دلیل لیست نامزدهایی است که جبهه توافق به نمایندگی از همه تشکیلات این جبهه تقدیم حکومت کرده است.

در راستای مسئله بروز اختلافات در درون جبهه توافق سلام الزوبعی معاون سابق نخست‌وزیر نیز جدایی خود را از جبهه توافق اعلام کرده و از راه‌اندازی تشکل جدیدی به نام «ابناء الرافدین» خبر داد.

الزوبعی در یک کنفرانس خبری در بغداد تاکید کرد که تشکل جدید شامل شخصیت‌های مستقل و تکنوکرات از داخل و خارج پارلمان و همچنین پنج وزیر از وزرای سابق و کنونی در حکومت مالکی است.

وی تحمیل مواضع محدود از جانب جبهه توافق به شخصیت‌های مستقل، بدون توجه به نظر شخصی این افراد و بروز اختلاف در رای دادن به تصویب برخی تصمیمات سیاسی را از دلایل جداییش از جبهه توافق اعلام کرد.

الزوبعی با کنار رفتن جبهه توافق از حکومت مالکی از منصب معاون امنیتی نخست وزیر کنار رفت، ولی اجرائیات بازگشت وزرا شامل وی نشد.
جبهه توافق نیز جدایی الزوبعی را به دلیل اختلاف‌‌نظر در مورد مسائل مختلف حکومتی و پارلمانی دانست، سلیم عبدالله سخنگوی این جبهه در این باره گفت: الزوبعی از یک سال پیش هنگامی که تصمیم گرفتیم از حکومت مالکی کنار رویم با ما اختلاف پیدا کرد وی با کنار رفتن دسته‌جمعی جبهه توافق از حکومت مخالفت بود.

سخنگوی جبهه توافق در این تصریحات به نکته مهمی اشاره کرد و آن تصمیم کنار کشیدن از حکومت است که جبهه در آگوست 2007 این تصمیم را گرفت و دلیل آن را شکست مالکی در پاسخ به خواسته‌های این جبهه اعلام کرد، جبهه توافق برای اجرای خواسته‌هایش یک هفته به مالکی مهلت داده بود.
جبهه توافق همچنین مالکی را به عدم مشورت با آنها در مسائل مهم متهم کرد.
جبهه توافق قبل از کنار رفتن از حکومت خواهان ایفای نقش مهمتری در مسائل امنیتی کشور بود همچنین آزادی زندانیانی که اتهام آنها ثابت نشده بود را خواستار شده بود.

برهم صالح در این باره نظر داده بود که این خطرناکترین بحرانی است که از زمان صدور قانون جدید عراق با آن مواجه شدیم، اگر به طور درستی با آن برخورد نشود ممکن است عواقب خطرناکی داشته باشد.

به نظر می‌رسد که این بحران اکنون به‌جای حکومت خود جبهه توافق را گرفتار کرده است.
می‌توان گفت که کنار رفتن جبهه توافق از حکومت ابتدا بحرانی را برای حکومت به وجود آورد، ولی اکنون این بحران به درون خود جبهه توافق منتقل شده است.

سئوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که اصلا چرا بین جبهه توافق جدایی و اختلاف نظر پیدا شد؟

برای پاسخ به این سئوال ابتدا تاریخ تشکیل این جبهه را مرور می‌کنیم. در اکتبر سال 2005 سه حزب عراقی که به احزاب سنی معروف بودند تصمیم گرفتند که با هم متحد شده و برای شرکت در انتخابات دسامبر 2005 جبهه‌ای متحد را تشکیل دهند.

این جبهه که از پیوستن سه حزب به نام‌های حزب اسلامی عراق، کنگره اهل عراق و گفت‌وگوی ملی عراق یا همان الحوار تشکیل می‌شد، جبهه توافق نامیده شد.
این سه حزب سنی‌های عراق را به مشارکت در انتخابات ترغیب کردند در حالی که بیشتر احزاب سنی از مشارکت در انتخابات پارلمانی که در ماه می ‌همان سال برگزار شد خودداری کردند.

آنها بیانیه‌ای را با این مضمون صادر کردند: «رهبران سه حزب عراقی، کنگره اهل عراق، حزب اسلامی عراق و گفت‌وگوی ملی عراق توافق کردند که در انتخابات پارلمانی در یک جبهه مشترک به نام جبهه توافق مشارکت نمایند».

برخی از تحلیلگران دلایل اختلاف بین جبهه توافق را استبداد رای برخی از اطرافیان یا قبول دسیسه کنار رفتن از حکومت مالکی می‌دانند، ولی دلیل اصلی این اختلاف چیز دیگری است و آن اساس تشکیل این جبهه است.

همانگونه که ذکر شد تشکیل جبهه به منظور مشارکت فعال در امور سیاسی انجام شد نه برای مخالفت با حکومت.
به عبارتی دیگر تصمیم به کنار رفتن جبهه از حکومت شروع اختلاف در آن بود زیرا مخالف فلسفه تشکیل آن یعنی مشارکت فعال در امور سیاسی بود.

پس از تصمیم کنار رفتن جبهه توافق از حکومت، آرا و نظرات متفاوت شد و رهبران جبهه اختلاف‌نظر پیدا کردند تا اینکه به بحران کنونی رسیدند.

همشهری امارات به نقل از سایت خبری الجوار