تینیتوس یا وزوز گوش یک مشکل شایع شنوایی است، اما یک پژوهش جدید نشان می‌دهد کووید-۱۹ ممکن است این عارضه را بدتر کند و حتی احتمال دارد کروناویروس جدید عامل ایجاد آن باشد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز این بررسی همچنین نشان داد افراد دچار تینیتوس یا وزوز گوش ممکن است به علت تغییرات سبک زندگی ناشی از همه‌گیری کروناویروس دچار مشکلات بیشتری شوند.

تینیتوس به معنای احساس صداهایی در گوش و سر از جمله صداهایی مانند زنگ زدن، وزوز کردن یا هوهو کردن است. این عارضه باعث کاهش بهزیستی عاطفی، افسردگی و اضطراب می‌شود.

پژوهشگران در دانشگاه انگلیا راسکین در کمبریج انگلستان بیش از ۳۱۰۰ نفر در ۴۸ کشور، عمدتا در آمریکا و بریتانیا را بررسی کردند. آنها دریافتند که ۴۰ درصد افرادی که دارای علائم کووید-۱۹ بودند، دچار بدتر شدن تینیتوس موجودشان شده بودند. برخی از افراد هم گزارش کرده بودن که تینیتوس‌شان از ابتدا به علت دچار شدن به علائم کرونا بروز کرده بود.

این پژوهشگران می‌گویند این یافته‌ها نشان می‌دهند که تینیتوس یا وزوز گوش ممکن است در موارد طول‌کشیده کووید در برخی از بیماران بروز کند.

این پژوهشگران همچنین دریافتند که بسیاری از شرکت‌کنندگان در این بررسی معتقدند اقدامات فاصله‌گیری اجتماعی باعث بدتر شدن این عارضه شود.

این افراد افزایش تماس‌های ویدئویی، پرسروصداتر بودن محیط خانه و افزایش مصرف قهوه و اکل را مقصر بدتر شدن وزوز گوش‌شان دانسته بودند. حدود یک سوم این افراد همچنین ترس از دچار شدن به کووید-۱۹،نگرانی‌های مالی، تنهایی و مشکل در به خواب رفتن را عامل تشدیدکننده وزوز گوش‌شان شمرده بودند. زنان و افراد زیر ۵۰ سال بیش از دیگران وزوز گوش را در دوران همه‌گیری به خصوص آزارنده دانسته بودند.

همه‌گیری کرونا همچنین دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی را برای درمان این عارضه مشکل‌تر کرده بود.

این پژوهشگران می‌گویند درمان نشدن وزوز گوش در مراحل اولیه ممکن است باعث بدتر شدن آن شود و تینیتوس شدید ممکن اثر بزرگی بر بهداشت روانی داشته باشد.