گروه بین‌الملل: عملیات نظامی گسترده ارتش پاکستان علیه طالبان در شمال غربی این کشور آغاز شد

به گزارش آسوشیتدپرس، ژنرال اطهر عباس، سخنگوی ارتش پاکستان، ساعتی پیش از آغاز حمله با اعلام آمادگی ارتش برای حمله به مواضع طالبان گفته بود که محل عملیات منطقه قبیله نشین خیبر است.

منطقه خیبر در جوار استان پیشاور است که همچنان یکی از راه‌های اصلی نقل و انتقال تجهیزات نظامی آمریکا به افغانستان به‌شمار می‌رود.

حمود شاه، رئیس امور امنیتی سابق مناطق قبیله‌ نشین پاکستان هم دیروز گفت: طالبان کنترل تمام منطقه‌ کمربندی قبیله نشین پاکستان را در دست گرفته است و اقدام دولت برای حمله به طالبان ضروری به‌نظر می‌رسد. وی افزود: هم اکنون طالبان در اطراف پیشاور و در نزدیکی ما حضور دارد.

حمله دیروز پاکستان به مواضع طالبان بیش از آنکه از تمایل اسلام آباد برای مبارزه با طالبان حکایت داشته باشد، از تاثیر فشارهای خارجی، به‌خصوص فشارهای ایالات متحده بر دولت مرکزی پاکستان حکایت دارد.

چندی پیش رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، به شدت از اسلام آباد به خاطر آنچه وی حمایت از جریان افراط افغانستان خواند، انتقاد کرده بود.

به اعتراف برخی مقامات سابق سازمان اطلاعات پاکستان، طالبان و جریان افراط ساکن در افغانستان و مناطق قبایلی پاکستان، مولود سازمان اطلاعات پاکستان هستند.

تاکنون پرویز مشرف تلاش فراوانی برای محدود کردن مانور طالبان در پاکستان انجام داده و حتی لایه‌های بالای مدیریتی سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) هم حمایت چندانی از جریان افراط افغانستان انجام نداده‌اند.

در 5 سال گذشته ایالات متحده، پاکستان را متحد استرتژیک خود در جنگ با تروریسم اعلام کرده بود و مشرف هم حاضر به از دست دادن این عنوان نبود.

روی کار آمدن اپوزیسیون مشرف اما ورق را برگرداند چه آنکه طیف جدید حاکمان اسلام آباد که در کاخ نخست وزیری ساکن شده بودند قائل به تعامل و نه تقابل با طالبان و جریان افراط بودند.

از همین رو مذاکره با طالبان در چند ماه گذشته در دستور کار اسلام آباد قرار گرفت و مشرف هم در محاصره سیاستمدارانی که حتی از طرح خود برای اعدام وی هم ابا نداشتند چاره‌ای جز سکوت پیش روی خود ندید.

جنگ اخیر قندهار که نشانی واضح از احیای طالبان داشت، حملات آمریکا به مناطق مرزی پاکستان که منجر به کشته شدن 15 سرباز شد و نیز حملات توپخانه‌ای نیروهای ائتلاف، در کنار انتقادات صریح مقامات ناتو و آمریکا از اسلام آباد، این پیام را برای دولت پاکستان داشت که غرب احیای مجدد طالبان را برنمی تابد.

این پیام آنقدر صریح بود که اینک همه مذاکرات اسلام آباد و طالبان به تعلیق درآمده و فعلاباز هم «تقابل» سیاست اسلام آباد در برابر طالبان است.

گزارش پنتاگون از احیای طالبان در افغانستان

پنتاگون دیروز در گزارشی، از احیای جریان افراط و طالبان در افغانستان خبر داد. این گزارش که عصر جمعه در ۷۲‌صفحه تحویل کنگره آمریکا شد، نشان می دهد، پس از گذشت  ۷ سال از حمله و حضور نظامی آمریکا در افغانستان، گروه طالبان در حال شکل‌گیری مجدد است.

گزارش پنتاگون بازگشت گروه طالبان را در سال‌جاری میلادی پیش‌بینی می‌کند. این گزارش همچنین از نارسایی‌ها و ضعف پیشرفت در ارتش افغانستان و پلیس آن کشور به‌علت نبود آموزش‌های لازم و رواج فساد، خبر می‌دهد.