به گزارش همشهری آنلاین، علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در این باره اظهار داشت: معاونت حمل و نقل و ترافیک طی اطلاعیهای اعلام کرد که با مجوز شهردار تهران و نظر به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اعمال محدودیت یک ماهه برای فعالیت مشاغل، کاهش ساعت کاری خطوط حمل و نقل عمومی از سوی این معاونت اعمال میشود.
وی با بیان اینکه این تصمیم موجب نگرانی شهروندان شده است، گفت: بسیاری از شهروندان مجبور به تردد در شهر هستند و با این تصمیم آنان را از حق استفاده از حمل و نقل عمومی محروم کرده و هزینههایشان افزایش خواهد یافت.
اعطا گفت: این نوع تصمیمگیریهای خلقالساعه، نه تنها باعث کاهش شیوع کرونا نمیشود بلکه ازدحام بیش از حد جمعیت را در ساعات پایانی فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی به دنبال خواهد داشت و موجب نارضایتی شهروندان میشود.
وی افزود: این تصمیم که بدون پشتوانه محکم کارشناسی و مشورت با شورای اسلامی شهر تهران و با نادیده گرفتن سبک زندگی بخش وسیعی از شهروندان اتخاذ شده است، اقشار کمدرآمد و آسیبپذیر را با مشکل مواجه میکند.
اعطا با اشاره به لزوم یکپارچگی و همسویی تصمیمات اتخاذ شده در زمینه مدیریت مبارزه با بیماری کرونا، گفت: اگر تعطیلی دو هفتهای که مورد اجماع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر و روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور بود؛ اجرا میشد، شاید کاهش ساعات فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی مفید واقع میشد.
اعطا با تاکید مجدد بر لزوم تعطیلی دو هفتهای تهران، گفت: در صورتی این مهم اجرا نشود؛ شاید بتوان با شناور کردن ساعات کار ادارات، مشاغل و اصناف؛ پیک جمعیتی در ناوگان حمل و نقل عمومی را توزیع و کنترل کرد و این در تضاد با کاهش ساعات فعالیت ناوگان مترو و اتوبوسرانی است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ضمن تذکر به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گفت: شهرداری باید در مواجهه با کرونا با تکیه بر نظرات و مطالعات کارشناسی و با در نظر گرفتن شیوه زندگی عموم شهروندان اقدامات خود را برنامهریزی و اجرا کند تا موجبات نگرانی و دغدغه بیشتر شهروندان نشود.
بر طبق این گزارش، مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نیز طی تذکری که تقدیم هیات رئیسه شده است، نوشت: شهرداری تهران و شهرداریها در سراسر کشور از ابتدای اعلام شیوع و فراگیری ویروس کرونا در کشور به عنوان سازمان خدماتی در صف اول مبارزه با کرونا در ابعاد مختلف از جمله نظافت و گندزدایی شهری دوشادوش بخش بهداشت و درمان ارائه و در بعد تامین و توزیع کالا و مایحتاج عمومی و حمایت از اقشار محروم و آسیبدیدگان اجتماعی همپای نهادهای انقلابی، سازمانهای حمایتی و تشکلهای مردمی گام برداشتهاند و با پایداری خدمات به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی از طریق مترو و اتوبوس زمینه تداوم کار و زندگی شهروندان را فراهم کرده است.
او افزود: متاسفانه دیروز در رسانهها شاهد انتشار اطلاعیه معاونت حمل و نقل و ترافیک درباره کاهش ساعت کاری خطوط حمل و نقل عمومی بودیم که بر اساس آن از امروز ٢٠ آبان ماه اتمام ساعت کاری کلیه خطوط داخلی مترو ساعت ٢٠:٣٠ و خط متروی کرج و گلشهر تا ساعت ٢٠ خواهد بود.
فراهانی ادامه داد: در این اطلاعیه تاکید شده بود که این تغییر ساعت با مجوز شهردار تهران و نظر به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اعمال محدودیت یک ماهه برای فعالیت مشاغل، کاهش ساعت کاری خطوط حمل و نقل عمومی از سوی این معاونت اعمال میشود.
عضو شورای شهر تهران ضمن انتقاد از این تصمیم، اظهار کرد: بدون شک این تغییر ساعت که بر اساس اطلاعیه منتشر شده با اتخاذ تصمیم توسط یک معاونت با مجوز شهرداری انجام شده، زمینهساز تراکم بیش از حد مسافر در ساعت خاتمه فعالیت خطوط خواهد شد که این روند افزایش احتمال آلودگی و انتقال ویروس کرونا را به دنبال خواهد داشت.
فراهانی گفت: این تصمیم که زمینهساز عدم ادای حق به شهر و تحمیل هزینههای رفت و آمد با سایر مدهای حمل و نقل به شهروندان میگردد تصمیم شایسته و مبتنی بر رعایت حقوق عامه نیست.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تاکید کرد: بر همین اساس و به منظور صیانت از حق حیات شهروندان با استناد به بندهای 3 و 18 ماده 80 قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لغو کاهش ساعت کار حمل و نقل عمومی به منظور صیانت از سلامت شهروندان» به شهردار محترم تهران تذکر میدهم.
او در پایان گفت: انتظار شهروندان معزز تهرانی در دوران شیوع کرونا افزایش ظرفیت شبکه حمل و نقل عمومی با تقویت ناوگان به منظور فاصلهگذاری اجتماعی بوده است، انتظاری که نه تنها پاسخ داده نشده است، اکنون اگر شهرداری به علت عدم حمایت دولت در پاسخگویی به این انتظار موفق نبوده است، نباید شاهد اجرای تصمیماتی باشیم که سلامت و حیات همشهریان عزیزمان را بیش از پیش با خطر مواجه نماید، همه ما در برابر سلامت و حق حیات شهروندان معزز تهرانی از کارآفرین تا کارتن خواب مسئولیم.