خبرگزاری ریانوستی گزارش کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید همه واکسن‌های بر ضد کووید-۱۹ موثر بوده‌اند و روسیه به زودی سومین واکسن ضد کروناویروس را هم ثبت می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  روسیه واکسن کرونای ساخت این کشور با نام اسپوتنیک V را با وجود پایان نیافتن کارآزماهایی بالینی مرحله نهایی برای مصرف محلی عرضه کرده است.

در حالیکه شرکت‌های آمریکایی فایزر و آلمانی بیوان‌تک روز دوشنبه ۱۹ آبان بر اساس داده‌های اولیه کارآزمایی مرحله نهایی اعلام کردند واکسن کرونایی ساخت آنها بیش از ۹۰ درصد موثر است، روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد واکسن‌هایش به همین اندازه موثرند.

پوتین که در یک کنفرانس ویدئویی در سازمان همکاری شانگهای (SCO) شرکت داشت، گفت: «دو واکسن روسی ثبت‌شده هم اکنون وجود دارند و بررسی‌ها نشان داده‌اند و ثابت کرده‌اند که این واکسن‌ها بی‌خطر هستند و عوارض جانبی ندارند و دوم اینکه همه آنها موثر هستند.

میزان اعلام‌شده تاثیربخشی واکسن روسیه بر اساس داده‌های به دست آمده از واکسیناسیون مردم است، نه داده‌های به دست آمده از یک کارآزمایی بالینی در حال انجام.

پوتین همچنین گفت که مسکو آماده است که درباره واکسن‌های کروناویروس با کشورهای دیگر به خصوص کشورهای عضو SCO همکاری کند و با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان ابراز موافقت کرد که این واکسن باید به طور گسترده‌ای در اختیار همه انسان‌ها قرار گیرد.

روسیه روز سه‌شنبه ۲۰۹۷۷ مورد جدید عفونت کروناویروس و ۳۶۸ مرگ ناشی از آن را گزارش کرد. روسیه با مجموع ۱۸۱۷۱۰۹ مورد عفونت تا به حال پس از آمریکا، هند، برزیل و فرانسه از لحاظ شمار عفونت‌ها در رده پنجم قرار دارد.