دختربچه ۱۰-۱۲ ساله‌ای که کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» را برای اولین بار دست گرفت و خواند، شاید فکر نمی‌کرد روزی به بانویی فرهنگساز تبدیل می‌شود که در ۲۸ سال ‌هزار جلد کتاب به افراد مختلف هدیه می‌دهد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، معمولا نویسندگان را با کتاب‌هایشان می‌شناسند. در تبریز هم اعظم آقام علیلو، بانوی فعال فرهنگی، را با کتاب‌هایی که به افراد هدیه می‌دهد می‌شناسند. این بانوی تبریزی ۲۸ سال است که در عرصه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی تلاش می‌کند. در یک عصر پاییزی به دیدارش رفتم تا از همنشینی با کتاب و هدیه‌هایش بگوید؛ از اولین کتابی که خوانده، خاطراتی که در ذهنش ماندگار شده، حرف و حدیث‌هایی که شنیده و زحمت‌هایی که برای  گسترش و ترویج فرهنگ کتاب  و کتاب‌خوانی کشیده است.

با «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» به دنیای کتاب رفتم

اعظم علیلو نیز مانند بسیاری از نوجوانان این کشور اولین همنشینی با کتاب را با کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» مهدی آذریزدی تجربه کرده و به مرور با دنیای قصه‌ها، ناشناخته‌ها و اعجاز کتاب‌ها آشنا شده و از ۲۱سالگی مطالعه کتاب را به‌ صورت حرفه‌ای آغاز کرده است. این بانوی فرهنگی و فعال شهر تبریز تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد فقه و حقوق ادامه داده و اکنون دارای دو فرزند دختر است. وی که لذت کتاب و مطالعه را درک کرده بود، یک تصمیم مهم در زندگی شخصی خود می‌گیرد و آن هدیه دادن کتاب به افراد در مناسبت‌های مختلف است.

۲۸ سال است که برای تمامی مناسبت‌های خانوادگی اعم از سفر حج، جشن عقد و عروسی، جشن فارغ‌التحصیلی، تولد، چشم‌روشنی فرزند و چشم‌روشنی خرید خانه کتاب هدیه می‌برم. اولین مناسبتی که کتاب اهدا کردم مشرف شدن یکی از اقوام به سفر حج بود. ۲۸ سال قبل، متوجه شدم  دوست و فامیل برای او لوازم خانگی هدیه آورده‌اند که اغلب نیز تکراری بود و مورد استفاده صاحب‌خانه نبود و فقط جای او را اشغال می‌کرد. تصمیم گرفتم مانند سایر اقوام و فامیل رفتار نکنم و برای همیشه عهد کردم برای تمام مناسبت‌ها و برای ترویج کتاب‌خوانی، کتاب هدیه ببرم.

پای ثابت نمایشگاه‌های کتاب هستم

در طی همه این سال‌ها، من به همراه دو دخترم پای ثابت نمایشگاه‌های کتاب هستیم. کتاب‌ها را از نمایشگاه کتاب تهران یا تبریز خریداری می‌کنیم. از کتابفروشی‌های تبریز نیز کتاب‌های فراوانی در طی این سال‌ها خرید کرده‌ام و به  نوعی نام‌آشنای بسیاری از کتابفروشی‌ها هستم. البته امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا نمایشگاه‌ کتاب برگزار نشد و من تا حد امکان کتاب‌های مورد نظر را به صورت آنلاین می‌خرم.

کتاب هدیه‌ای است که نمی‌توان آن را با قیمت پشت جلدش مقایسه کرد، هدف ما برای اهدای کتاب ترویج فرهنگ است و من طی این سال‌ها هر کادویی که برای خرید می‌خواستم در نظر بگیرم حد متوسط آن را لحاظ کرده و به‌ جای آن کتاب خریده‌ام. ممکن است یک‌ سال برای تمام کتاب‌هایی که هدیه داده‌ام ۵ میلیون ریال صرف شده‌ باشد و سال بعد مقداری کمتر یا بیشتر.

حرف‌های زیادی شنیده‌ام. بعضی‌ها مرا سرزنش کرده‌اند که با این کارها وجهه خودت را خراب می‌کنی یا فکرهای دیگری می‌کنند که من به هیچ ‌کدام اعتنا نمی‌کنم و معتقدم همیشه یک سری افراد هستند که برای انجام دادن یا ندادن هر کاری حرفی در آستین دارند که بزنند. طی این همه سال، در مناسبت‌هایی چون عروسی، عقد، تولد، جشن تکلیف، زایمان، قبولی دانشگاه، سفر حج، چشم‌روشنی منزل و هدیه کتاب به کودکان در مساجد شهر، فکر کنم هزار جلد کتاب هدیه داده باشم.

کتاب‌ها عروس و داماد را غافلگیر کرد

در مراسم عقد دختر یکی از اقوام یک‌ سری کامل کتاب برای عروس و داماد هدیه بردم. مادر عروس‌خانم تعریف می‌کرد، بعد از اینکه مراسم به پایان رسید و عروس و داماد مشغول باز کردن کادوهای دریافتی خود بودند، وقتی داماد کتاب‌ها را به عنوان هدیه باز کرد و دید یک نفر برای جشن عروسی کتاب هدیه آورده است، بسیار از این کار تعجب کرد و خطاب به عروس‌خانم گفت این کتاب بهترین هدیه است. این کتاب برای من و باقی هدایا برای شما.